Solární karavan vyrazil. Při jízdě Evropou si musel nechat pomoci

Obytný vůz Solar VitSolar Vitta v pohybu (foto Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)
Obytný vůz Solar VitSolar Vitta v pohybu (foto Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)

Zhruba dva tisíce kilometrů ujel během posledních měsíců po evropských silnicích Sluncem poháněný obytný vůz s názvem „Stella Vita“. Ale mělo to být zhruba o tisícovku víc.

Vozy poháněné sluneční energií mají relativně dlouhou historii, dokonce si v minulosti mnohokrát zazávodily. První takový závod, Tour de Sol, se odehrál již v roce 1985. Ale většinou jde o specializované vozy, které nemají velký praktický význam. Jsou maximálně odlehčené, aby měly co nejnižší hmotnost a mohly tedy ne úplně štědrý příděl slunečního záření využít co nejefektivněji.

V podstatě se jednalo spíše o studentské projekty, které dobře poslouží začínajícím konstruktérům a inženýrům, ale téměř nikomu jinému. V loňském roce se ovšem skupina 22 studentů Technické univerzity v nizozemském Eindhovenu rozhodla představit vůz, který ukáže, že vozy poháněné Sluncem by mohly být výrazně praktičtější.

Na jízdu i bydlení

Tým začal s přípravou projektu v září 2020 a během dvou měsíců se rozhodl pro stavbu jednoduchého obytného vozu, který by dokázal relativně rychle dopravit lidi na delší, v reálných podmínkách zajímavou vzdálenost.

Do vozidla, které dostalo název „Stella Vita“ (Život z hvězdy), se vejdou dva lidé, kteří mohou nejen jezdit, ale třeba si uvařit snídani a sledovat televizi díky energii z baterie vozidla. Tým chtěl údajně ukázat, že na ze sluneční energie nemusí vozy jen jezdit, ale cestující z ní mohou i žít. Navržený vz je vybaven základním vybavením pro bydlení včetně manželské postele, pohovky, kuchyňského koutu a koupelny se sprchou, umyvadlem a toaletou.

Stále ovšem má jít o vůz poháněný Sluncem: má na střeše namontované solární panely a pohání ho pouze sluneční energie. Návrh, který byl údajně hotov v březnu letošního roku, počítal s obytným vozem, který byl co nejaerodynamičtější, nejlehčí a zároveň dobře vypadal.

říká Horst. „Předchozí solární auta, která tým vyrobil, produkovala tolik energie, že mohla pohánět i jiná elektrická vozidla. Proto jsme přišli s nápadem: ‚Dobře, co budeme dělat s tou energií navíc?“.

„Hlavním cílem je skutečně inspirovat lidi, trh a společnost, aby urychlili přechod k udržitelnější budoucnosti,“ říká 21letý Tijn Ter Horst, člen týmu Solar Team Eindhoven 2021, který vozidlo vyrobil za finanční podpory sponzorů. „Snažíme se lidem a společnostem ukázat, co už je možné.“

Stavba byla dokončena v červenci vozidlo se dočkalo prvních zkoušek na silnici. Začátkem září získal obytný vůz licenci pro provoz na veřejných komunikacích, a ještě téhož měsíce vyrazil na své evropské turné.

Obytný experimentální vůz Solar Vitta s rozloženou kabinou a fotovoltaickými panely (foto Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)
Obytný experimentální vůz Solar Vitta s rozloženou kabinou a fotovoltaickými panely (foto Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)

Slavně po cizích kolech

Po startu v Eindhovenu se ovšem věci poněkud zvrtly. Na pohled se zdá, že celý program byl přehnaně uspěchaný. Jízda měla pevně daný itinerář, ale vůz evidentně na ni nebyl připraven. Kvůli nespecifikovaným problémům s hnací jednotkou první třetinu naplánované trasy – tedy tisíc kilometrů – nebyl „Stella Vita“ urazit vlastní silou. Ne zrovna hvězdný výkon…

Opravy se nakonec zdařily, a dnes 15. října tak nezvyklý obytný vůz dorazil na místo určený, tedy do města Tarifa na jižním cípu Španělska. Nakonec tak dokázal ujet po evropských dálnicích a silnicích téměř 2 000 kilometrů bez zastávky bez připojení k nabíječce.

Tým samozřejmě nešetřil pozitivy: „Je to velmi specificky vypadající auto, takže když projíždíte například Paříží nebo jiným městem, všichni lidé vám tam mávají a fotí si vás,“ řekl 21letý člen týmu Tijn Ter Horst pro web CNN: „Je skvělé vidět, čeho jsme za jeden rok dosáhli, a opravdu se těšíme, že budeme moci inspirovat ještě více lidí.“ Tak jak si jejich vůz vedl?

Vozidlo má baterii o maximální kapacitě 60 kWh. Protože jde o specializovaný design s nízkou hmotností (při délce sedmi metrů jen 1700 kg), dokáže na ni běžně ujet kolem 600 kilometrů i bez dobíjení (tedy třeba v noc či pod zataženou oblohou). Spotřeba číní tedy zhruba 10 kWh na 100 kilometrů. To je téměř o polovinu méně než u větších elektrických osobních vozů typu Jaguar E-Pace.

V praxi jezdil tým údajně v průměru trasy dlouhé kolem 300 kilometrů. Maximální rychlost činila prý 120 kilometrů za hodinu, ale vzhledem k nízké spotřebě je vyloučeno, že by se „Stella Vita“ takovou rychlostí pohyboval většinu cesty. To by její koeficient aerodynamického odporu musel být opravdu nerealisticky nízký. Je mnohem pravděpodobnější, že skutečná rychlost byla spíše poloviční (60-70 km/h?), ale bohužel nevíme přesně. K dohledání tento údaj není.

Během slunečných dní se tento dojezd údajně může navýšit zhruba o necelou čtvrtinu. Tým uvádí na svých stránkách přesně 130 kilometrů. Zhruba sedmimetrový vůz má totiž na střeše celkem úctyhodnou fotovoltaickou elektrárnu, která má za normálních okolností plochu cca 8,8 metrů čtverečních. To je více než mají některé rodinné domy. Panely o takové ploše by za příznivých podmínek skutečně mohly dodávat za hodinu něco před 2 kilowatthodiny, a tedy navýšit dojezd o necelou čtvrtinu.

Ale dobíjení baterie by tímto způsobem trvalo nejméně několik dní, i kdyby bylo počasí příznivě nakloněno. Když tedy vůz zaparkuje, může se zvednout výsuvná střecha vozu. Nejen, že díky tomu mohou cestující uvnitř stát, ale zároveň se z boků vysunou další solární panely. Tím se jejich zdvojnásobí plocha palubní solární „elektrárny“ z již zmíněných 8,8 metrů čtverečních na 17,5 metrů čtverečních. To pak stačí k tomu, že by se baterie měla dát plně dobít i z nízkých hodnot během dvou až tří dnů.

Obytný experimentální vůz Solar Vitta s rozloženou kabinou a fotovoltaickými panely (foto Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)
Celková plocha FVE panelů v rozloženém stavu je 17,5 metrů čtverečních (foto Bart van Overbeeke/Solar Team Eindhoven)

Tradice

Není to první vozidlo na solární pohon, které univerzita vytvořila. Tým Solar Team Eindhoven 2013 vyrobil tzv. první rodinné auto na solární pohon na světě a od té doby týmy studentů každé dva roky postaví nové rodinné auto.

Pět absolventů Solar Teamu Eindhoven pak v roce 2016 založilo společnost Lightyear, která komerčně vyrábí rodinná solární auta. Horst chce, aby Stella Vita podobným způsobem posunula trh kupředu, a dodává: „Stella Vita je jedním z nejlepších dodavatelů elektřiny na světě: „Myslím, že existuje spousta věcí, které může kompletní odvětví mobility přijmout a využít. Až se vrátíme domů, pokusíme se v naší misi pokračovat.“

Podobné články

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata