27. 07. 2024
|
emovio.cz logo

Bezpečnost se měří těžko. S novým projektem to však jde

Cyklostezka v Manille (foto filipínské Ministerstvo dopravy)
Cyklostezka v Manille (foto filipínské Ministerstvo dopravy)

Projekt WalCycData má pomoci najít způsob, jak lépe ochránit zranitelné účastníky silničního městského provozu.

Počet úmrtí na silnicích států EU – na rozdíl třeba od USA – v posledních letech klesá. Mezi lety 2010 a 2020 klesl v Unii počet úmrtí na silnicích o 36 %. Bloku se tak nepodařilo dosáhnout cíle snížit počet úmrtí na silnici o polovinu, který byl pro toto desetiletí stanoven.

Na druhou stranu, s 42 úmrtími na silnicích na milion obyvatel zůstává EU kontinentem s nejbezpečnějšími silnicemi. Světový průměr činí mimochodem více než 180 úmrtí na milion obyvatel ročně.

Statistiky se ani v Evropě ovšem nezlepšují ve všech ohledech. Podle Evropské rady pro bezpečnost dopravy se počet smrtelných nehod zahrnujících chodce snížil pouze o 19 %. Co hůře, počty úmrtí cyklistů se nepodařilo snížit prakticky vůbec.

Je to zklamání nejen čistě z pohledu ztrát na životech a zdraví, ale i života ve městech obecně. Zvýšení podílu ekologických a aktivních druhů pohybu po městě – tedy právě především cyklistiky a chůze – je pro mnoho vlád a dopravních úřadů prioritou. Není sporu o tom, že má pozitivní dopad na veřejné zdraví, kvalitu ovzduší a snížení dopravní zátěže ve městech. 

Jak to změřit

Najít nejlepší řešení problému chce pomoci projekt WalCycData financovaný ze zdrojů EIT Urban Mobility a Evropské Unie. Cílem projektu WalCycData je zvýšit bezpečnost zranitelných účastníků silničního provozu, tedy cyklistů a chodců. Nejde jen o žádnou studii „od stolu“, řešení kombinuje právě sběr dat z různých datových vstupů s jejich reálným ověřením přímo v provozu díky unikátnímu cyklistickému senzoru.

Systém vyvinutý v rámci projektu se v první fázi samozřejmě opírá o známé údaje o dopravě v daném místě. Mohou to být například data o počtu a typu nehod v dané oblasti, data o hustotě dopravy (třeba z cykločítačů, které počítají průjezd). Nebo třeba online kamerová či online dopravní data z chytrých křižovatek nebo jiných dopravních aplikací. Všechny tyto údaje projdou unikátním algoritmem, který dokáže vyhodnotit údaje z různých zdrojů.

Tato předběžná analýza se pak doplňuje o údaje přímo z provozu. Využívají se k tomu kola se speciálním sensorem (viz foto z testování), který sleduje okolí cyklisty a zaznamenává polohu, snímá video, zvuk a další údaje. Testeři s tímto zařízením projíždějí svoje obvyklé trasy a pomáhají hledat riziková a nebezpečná místa. Pokud tester při jízdě vyhodnotí situaci jako nebezpečnou, zmáčkne tlačítko na řídítkách, situace se zaznamená a natočený video záběr pak algoritmus vyhodnocuje. Tím dochází k přesnějšímu ověření vstupních dat v terénu.

Základem systému je kamera s pokročilým softwarem na analýzu obrazu a dalších dat. Záznamové zařízení s vysokým rozlišením kamera s širokoúhlým záběrem a kalibrovaným snímačem s vysokým rozlišením umožňuje přenos videa a zároveň pořizování jednotlivých snímků obsahující údaje o poloze a čase. Senzorový box je také vybaven LiDARem, tedy v podstatě „radarem“, který místo rádiových vln využívá laserového světla.

Software se ze získaných dat přímo učí, které situace jsou rizikové a proč. Když člověk jede na kole a jen o fous unikne nehodě, URBAN-i-box vezme v potaz celou řadu faktorů dané situace: od toho, jak cyklista jel přes to, jaké bylo počasí, až po stav povrchu vozovky. Mezi všemi faktory se pokusí identifikovat ty nejdůležitější.

Na základě takto získaných a verifikovaných údajů pak města mohou například cíleně upravovat či plánovat dopravní infrastrukturu pro pohyb cyklistů. Tedy například vytyčovat cyklopruhy, stavbu nových tras, využití sdílených elektrokol v dané lokalitě a tak podobně.

O projektu

Projekt WalCycData: Datová infrastruktura pro zranitelné účastníky silničního provozu je podpořen ze zdrojů EIT Urban Mobility a kofinancován Evropskou unií. V konsorciu, vedeném PowerHUB z.ú. dále spolupracují výzkumníci z  University College London (UCL), University Pompeu Fabra Barcelona (UPF), Fraunhoferova institutu, z Škoda Auto, Technion – Izraelského technologického institutu a Katalánské polytechnické univerzity (UPC). Testování bude probíhat ve městech Mnichov a Ostrava.

Projekt WalCycData: Datová infrastruktura pro zranitelné účastníky silničního provozu je podpořen ze zdrojů EIT Urban Mobility a kofinancován Evropskou unií. (foto EIT)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata