Společnost Superpedestrian masivně rozšiřuje nabídku své služby na sdílení e-koloběžek Link v Evropě. Jen za poslední tři měsíce rozšířila svou nabídku do devíti dalších evropských měst. Do konce letošního roku chce tato společnost, která vznikla jako spin-off MIT, uvést své koloběžky do provozu ve 30 evropských městech.
Po spuštění služby pod názvem Link v Římě loni v září přidal Superpedestrian v rychlém sledu města v Rakousku, Itálii, Portugalsku, Španělsku a Švédsku. V roce 2020 následovala španělská města Madrid a Alcalá de Henares.
Letos během tří měsíců podepsalo smlouvu o sdílení koloběžek Link devět nových měst v Rakousku, Itálii, Portugalsku, Španělsku a Švédsku. Od března začaly e-koloběžky Superpedestrian fungovat ve třech nových městech, včetně Aprilia a Turína v Itálii a Málagy ve Španělsku. Začátkem dubna se k nim přidalo Palermo a ještě téhož měsíce se Vídeň stala domovem třicáté flotily sdílených e-koloběžek Superpedestrian na celém světě. Další uvedení na trh se nedávno uskutečnilo ve Stockholmu, Lisabonu a několika španělských městech. O rozšíření do Prahy zatím společnost nic neuvedla, ale z Vídně do Čech není daleko…
Společnost Superpedestrian byla původně známá jako výrobce na MIT vyvinutých souprav Copenhagen Wheel, které z jakéhokoliv jízdního kola udělají elektrokolo. Dnes je považován za nadějného hráče ve světě mikromobility především díky tomu, jak řeší otázky bezpečnosti. Společnost vyvinula “chytrý” software integrovaný přímo do vozítka, který v reálném čase monitoruje a řeší problémy s bezpečností koloběžek.
Systém s kódovým označením „Briggs“ zahrnuje nejen takové věci jako optimalizaci využití baterie, ale také vylepšené schopností geofencingu (tedy zónového monitorování, více o něm dále), který městům umožňuje lepší regulaci provozu koloběžek. Díky tomu by měl být Superpedestrian atraktivnější právě pro městské samosprávy, kteří hledají právě partnery schopné zaručit bezpečnost a spolehlivost elektrických vozítek.
Společnost tak chce použít toho, že trh s koloběžkami se během své krátké existence posunul od B2C (business-to-customer), tedy přímého vztahu provozovatel-zákazník, spíše k B2G (business to government), tedy v tomto případě především modelu “provozovatel-samospráva”. Řada měst pro ne úplně dobrých zkušenostech a přibývajícím počtu stížnosti od občanů omezuje počet koncesí, které udělují provozovatelům koloběžek. To samozřejmě zvyšuje důležitost spolupráce s městy.
Koloběžky LINK jsou poháněny systémem Vehicle Intelligent Safety (VIS), který kombinuje “chytrý” software, 73 senzorů a pět mikroprocesorů a každou sekundu jízdy provádí tisíc kontrol stavu vozidla. Software přitom nemá na starosti jen rozhlížet se kolem sebe, kontroluje i samotný stroj. opravuje, hledá například problémy s brzdami, teplotní nerovnováhu článků baterie, přerušené vodiče a průnik vody.
Chytrá diagnostika samozřejmě není k ničemu, kdyby stroje samy o sobě nebyly velmi odolné proti špatnému zacházení, samozřejmě. Lidé se ke sdíleným strojům opravdu nechovají nijak něžně. Superpedestrian tvrdí, že i tento problém se mu ovšem podařilo do značné míry vyřešit, a jejich koloběžky vydrží opravdu hodně. Měla by to vědět sama nejlépe, protože právě vysoká míra výskytu poruch třeba pro koloběžky Lime představovala nakonec nepřekonatelný problém a vedla ke změně designu jejích strojů. Nešlo přitom jen o důsledek špatného zacházení ze strany zákazníků, ale údajně i vysokého podílu „kočičích hlav“ mezi chodníky evropských měst, včetně právě Prahy.
Firma sama tvrdí, že její systém představuje z hlediska bezpečnosti elektrických koloběžek zásadní kvalitativní změnu – údajně “stejně velkou změnou jako byly bezpečnostní pásy u automobilů”. Dosavadní zkoušky byly údajně velmi úspěšné: „Městům se líbí naše stoprocentní dodržování předpisů,“ uvedl pro server TechCrunch Ross Ringham, ředitel komunikace společnosti Superpedestrian pro region EMEA. „Nikdy jsme nebyli pokutováni, suspendováni ani vyloučeni z žádného z našich trhů. Jsme přesvědčeni, že pro úspěšné poskytování služeb je zásadní spolupracovat s regulačními orgány.“
Společnost pochází z USA, a tak není divu, že zatím působila především tam, včetně například Seattlu, Oaklandu, San Jose a San Diega. Postupně se pak přesouvá do zámoří, včetně města, jako jsou Madrid a Řím. Vzhledem k brzkému rozšíření služby do dalších měst by v tomto ohledu mělo navíc rychle přibývat zkušeností a mělo by se tedy nezávisle na sobě na mnoha místech ověřit, jak to s jejími tvrzeními je.
Sama se nahlásí
Koloběžky, které se samy kontrolují, by mohly pro Superpedestrian představovat zajímavou výhodu. Městské úřady dnes trápí stížnosti na koloběžky, které překážejí na chodnících, takže možnost okamžitě uklidit chodník nebo diagnostikovat rozbitou koloběžku a přivolat někoho, kdo ji přijede vyzvednout, zní velmi lákavě
Koloběžky firmy by také měly mít schopnost rychlejší a přesnější reakce na geografická zónová omezení (již zmíněný “geofence”). To znamená, že koloběžka dokáže lépe rozpoznat zónu se zákazem jízdy a zlepšit dodržování předpisů ze strany jezdců tím, že sníží rychlost, případně úplně zakáže jízdu nebo parkování v určitých oblastech.
Systém údajně reaguje velmi rychle: již 0,7 sekundy, což při jízdě odpovídá vzdálenosti cca pět metrů od místa, kde byl byl problém se zónovým omezením poprvé zaznamenán. Rychlá a přesná reakce je možná díky tomu, že výpočty probíhají v reálném čase, a to přímo na koloběžce. Někteří jiní provozovatelé a výrobci spoléhají spíše na cloudové výpočty, které mohou být příliš pomalé na to, aby jezdcům zabránily v rychlém průjezdu pěšími zónami nebo rušnou dopravou. Řada dalších provozovatelů e-koloběžek totiž nabízí systémy “white label”. Správu flotily přesouvají na další nezávislé firmy, takže nemusí tak pružně reagovat na případné problémy.
Souhrnné a anonymizované údaje shromážděné z palubního softwaru firma také údajně často sdílí s partnerskými městy, aby jim pomohly navrhnout lepší infrastrukturu pro podporu této nově vznikající formy dopravy. Pokud tedy přijde partnerské město s novým nápadem, firma trvrdí, že ho může do systému snadno zapracovat.