26. 07. 2024
|
emovio.cz logo

Jaká je budoucnost dopravy ve velkých městech? Mikro

Jízdní kola k pronájmu (foto suju-foto / Pixabay)
Jízdní kola k pronájmu (foto suju-foto / Pixabay)

Koloběžky, kola, skútry. Mikromobilita je po celém světě stále oblíbenější, a to hlavně ve velkých městech. Experti čím dál více upozorňují na to, že právě tyto přepravní prostředky se už brzy mohou stát hlavním pilířem každé rozvinuté městské dopravy, a to nejen v Evropě.

Mezi odborníky s takovým názorem patří třeba i Kersten Heineke, který o tomto trendu pohovořil v jednom z podcastů společnosti McKinsey. Ten se ve světě dopravy už léta úspěšně pohybuje. Z jeho pohledu se mikromobilní dopravní prostředky staly oblíbenými hlavně během pandemie nemoci covid-19.

„V posledních měsících vidím, že dochází k masivnímu využívání mikromobilních prostředků. Lidé si je začínají čím dál více kupovat a mnohem více se i sdílí. V evropských ulicích vidíme stále více kol, elektrokol, mopedů či koleběžek. Častěji se setkáváme s vozidly, která vypadají úplně jinak než dřív. Jsou něčím mezi autem a kolem a do budoucna bude podle mého názoru těchto vozidel stále více přibývat,“ řekl Kersten Heineke v podcastu pro konzultační společnost McKinsey, která působí takřka ve všech státech po celém světě.

MHD trpí

Na rostoucí oblibu mikromobility však doplácí městská hromadná doprava. Takový trend nastavila hlavně několikaměsíční pandemie nemoci covid-19, která obrátila svět dopravy vzhůru nohama. I kvůli ní se po celém světě začal razit nový koncept mikromobility, a to hlavně sdílení a půjčování. Velkým faktorem změny pohledu na přepravu po městech je ale i rostoucí poptávka po čistším ovzduší.

„I já osobně patřím mezi ty, kteří přešli z každodenní jízdy autem k elektrické koloběžce a musím říct, že je to pro mne vždycky ta nejlepší část dne. Je to mých dvanáct minut klidu,“ řekl Kersten Heineke.

Mikromobilním statistikám vládne i sever Evropy

Mikromobilní způsob přeprav začaly ve svých záměrech pro příští léta upřednostňovat hlavně velká města. Mnoho evropských metropolí začalo v posledních letech investovat do budování cyklistických pruhů a přesun z jednoho místa na druhé se mnohde díky tomu stal mnohem rychlejším a pohodlnějším. Podle expertů je však také i bezpečnější. Mezi ta největší mikromobilní centra se v poslední době řadí třeba i Nizozemsko.

„Holandsko nebo země na severu Evropy mají k mikromobilitě už léta obrovský vztah. Jízdní kola mají velkou tradici i v Číně a dalších státech jihovýchodní Asie. Podobně je na tom třeba i Indie, kde se už léta využívá spousta dvoukolových či tříkolových vozidel. Opačná situace však panuje třeba ve Spojených státech, které jsou z hlediska mikromobility poněkud pozadu. Důvod je ale jednoduchý, tam ty vzdálenosti jsou mnohem větší a automobily jsou z tohoto pohledu pro cestování mnohem pohodlnější. Americká dopravní infrastruktura navíc není na bezpečnou jízdu na kole ještě pořádně připravena,“ myslí si Kersten Heineke.

Trend, který táhne mladé

Aby byla mikrobilita po celém světě v dalších letech ještě oblíbenější, musely by země po celém světě do ní začít více investovat. Pruhy pro auta by se musely ještě více nahrazovat za pruhy pro cyklisty. V tom nejideálnějším případě by pak měly být cyklistické pruhy zcela odděleny od automobilové dopravy.

Z dostupných statických údajů pak vyplývá, že mikromobilní dopravní prostředky jsou oblíbenou formou přepravy hlavně u osob, kterým je méně než 49 let. Častěji se pak takto přepravují muži než ženy. „V poslední době je možné pozorovat vysokou oblíbenost elektrických koloběžek mezi mladými rodinami. To je jednoduše proto, že se jedná o skvělou přepravní alternativu do městského prostředí. Starší generace se s tímto trendem prozatím ještě úplně nesžila,“ myslí si Heineke.

Cyklisté patřili mezi velká témata i během poslední kampaně do komunálních voleb, a to hlavně v Praze. Mikromobilita rozdělila politické strany na dva velké tábory.

Průzkum německé digitální pojišťovny Luku ale třeba ukázal, že Praha stále pro cyklisty patří mezi nejhorší centra na světě, a to i přesto, že počet cyklopruhů se hlavním městě České republiky v posledních letech postupně zvětšuje. Z celkových 90 světových metropolí se Praha umístila až na 73. místě. Podobně dopadl třeba i Detroit, Káhira nebo Istanbul. V Evropě žádná jiná metropole nedopadla hůře než Praha.

Popularita cyklistiky v Praze přitom postupně roste. Pro Pražany jde o stále oblíbenější alternativu k MHD i k automobilové dopravě. Jízdní kola používají pro cestování na krátké i střední vzdálenosti. Nedávný průzkum společnosti Median ukázal, že v roce 2021 alespoň 456 tisíc lidí v Praze využilo alespoň jednou za měsíc jízdní kolo nebo elektrickou koloběžku. V roce 2008 přitom byl tento počet až o 200 tisíc lidí nižší.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata