Průkopník mezi elektromobily je živým důkazem rychlosti jejich vývoje  

Oproti většině konkurence Nissan Leaf umožňuje i obousměrné nabíjení. (foto: redakce / Vladimír Löbl)
Oproti většině konkurence Nissan Leaf umožňuje i obousměrné nabíjení. (foto: redakce / Vladimír Löbl)

Nissan Leaf byl prvním ve velkém prodávaným elektromobilem. K dostání je stále, a výrazně lepší než v minulosti.

Jaký vůz chcete? S léty prověřenou konstrukcí nebo novinku, na které ještě nestačil zaschnout lak, a možná u ní nejsou vychytány všechny mouchy? Pokud patří mezi první, konzervativněji zaměřenou skupinu zákazníků, a chcete přitom elektromobil, nemáte mnoho na vybranou.

Jednou možností je Nissan Leaf, po dlouhá léta nejprodávanější elektromobil na světě. Ve dvou generacích se jich vyrobilo už přes 580 000 kusů. A i když se možná jeho život chýlí ke konci, k dostání tyto vozy stále jsou – a nikdy nebyly v lepší kondici.

Relativně dlouhá historie

Leaf přišel na svět koncem roku 2010, a od sezony 2017 je tu již ve druhé generaci. Dobře tedy poslouží k demonstraci toho, jak se vyvíjela elektrická auta v průběhu let. Průběžná vylepšení ho udržují v kondici. Zejména v silnější variantě e+ s větší 62 kWh baterií a delším dojezdem ukazuje, že i ve stále větší elektromobilní konkurenci má co nabídnout.

V reálu ujede za příznivého počasí i přes 400 km, zatímco v začátcích druhá generace zvládla tak 250 km, a ta první ujela jen přibližně 130 km. V novém vydání je tak Leafu již auto, které zvládne mnohem více než jen dojet z domova do zaměstnání a zpět, ale již se nemusíte bát vyrazit na delší rodinný výlet.

Dynamika Leafu rozhodně potěší. Elektromotor, který pohání přední kola, disponuje v poslední verzi výkonem 160 kW a auto „vystřelí“ na stovku za výtečných 6,9 s. Pružné zrychlení vás tak i v tomto případě spolehlivě zatlačí do sedaček. Nejvyšší rychlost je ale jen 157 km/h.

Ve smíšeném provozu je třeba počítat se spotřebou mezi 15 a 17 kWh, ve městě si ale většinou vystačíte s 13 až 15 kWh. Na dálnici se však obvykle nedostanete pod 23 kWh. Pro stejnosměrné dobíjení Leaf disponuje ještě méně používaným konektorem CHAdeMO (nový crossover Ariya již má CCS Combo) a dobíjet ho je možné výkonem maximálně 50 kW. V tomto směru je na trhu již celá řada aut, které „umí“ dvojnásobek.

Z 20 na 80% to tedy trvá na dnešní dobu trochu déle, okolo hodiny a půl. Z domácího wallboxu z nuly do plna to trvá okolo 11,5 hodiny. Přes noc se tedy doma na dvorku dá opět dostatečně nabít na další den.

Něco má navíc, něco naopak postrádá

Oproti většině konkurence Nissan Leaf umožňuje i obousměrné nabíjení. Tepelné čerpadlo je ve výbavě, kapalinové chlazení baterie ale bohužel chybí. Platí to bohužel i o nastavování rekuperace, přepnout je lze pouze do režimu ECO a zapnout ovládání jedním pedálem, to ale za cenu dosti nerovnoměrné jízdy.  Funkce e-Pedal umožňuje ovládat Leaf jen jedním pedálem, jízda je ale velmi nevyrovnaná a spolucestujícím může neustálé cukání vadit.

Kromě briskní akcelerace v přímce od Leafu žádný velký zážitek z jízdy nečekejte. Chová se jako docela normální auto, akorát jezdí na elektřinu. Je to osvědčená konstrukce, ale v přílivu nápaditých novinek přeci jen ztrácí. Zejména u nás, kde si lidé kupují elektromobil jako módní výstřelek, již bohužel působí jako výběhové zboží. A to je určitě škoda.

V záplavě SUV a crossoverů Nissan Leaf potěší zájemce o klasický hatchback. Je to auto, které dokáže splnit roli rodinného vozu a rozměrově tak akorát, že ho ve městě snadno zaparkujete. Uvnitř je dostatek místa pro čtyři dospělé a solidní objem má i zavazadelník. Na rozdíl od nových elektromobilů konkurence je ale vzadu ještě vysoký středový tunel.

Řadu ovládacích prvků nadále tvoří velká tlačítka, což možná mnozí v záplavě tabletů a dotykových ploch ocení. Na rozdíl od pouze výškově nastavitelného volantu. Jako anachronizmus zpočátku působí i nožní parkovací brzda, ale ovládá se snadno a nakonec si ji budete pochvalovat. Mnohé plasty jsou tvrdé, celkový dojem z kabiny to ale nekazí. Sedadla jsou pohodlná a komfort je celkově slušný, tedy až na občasné drobné zarázování od přední nápravy.

Verze Tekna má v základní výbavě i semiautonomní systém ProPilot, což je adaptivní tempomat propojený s udržováním jízdních pruhů. Poměrně spolehlivě udržuje odstup od auta před vámi a v koloně vůz sám zastaví. Udržování pruhů ale má ještě rezervy, vůz dosti často mezi čarami kličkuje a v trochu větší zákrutě rychle předá řízení zpět řidiči.

V tomto směru jsou konkurenční systémy již přeci jen dál. Nissan Leaf ale potěší cenou, která se u provedení s větší baterií pohybuje podle výbavy od 1,0 do 1,1 milionu Kč, se slabší dokonce mezi 780 a 934 tisíci korunami. Jako zajímavá alternativa se Leaf jeví i mezi ojetinami.

(Úvodní foto: Oproti většině konkurence Nissan Leaf umožňuje i obousměrné nabíjení; foto: redakce / Vladimír Löbl)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata