Přemýšlíte o tom, jak zlevnit dojíždění do práce? Na výběr máte v dnešní době z několika alternativních technologií. Která z nich je však pro vás a vaši peněženku nejlepší?
LPG nebo CNG?
Jednou z oblíbených alternativ jsou auta na plyn. Ty používají buď LPG (zkapalněný ropný plyn), nebo CNG (stlačený zemní plyn). LPG u nás patří v současnosti k nejoblíbenějšímu alternativnímu palivu. Mezi jeho přednosti patří především nižší pořizovací cena vozu, hustá síť čerpacích stanic téměř po celé Evropě, nižší spotřební daň, apod.
Počítejte však s tím, že v některých podzemních garážích nebudete moci parkovat. Ačkoliv zrušená vyhláška č. 341 v minulosti zakazovala autům na LPG a CNG pohon vjezd do některých typů garážových objektů, majitelé některých objektů vjezd do podzemních garáží těmto vozidlům dodnes zakazují.
Přitom stačí v garáži instalovat čidla úniku plynu a zajistit odpovídající odvětrání. LPG je totiž plyn těžší než vzduch a při jeho nahromadění v uzavřeném prostoru jej není snadné běžným způsobem odvětrat. Ale snad se již i v tomto ohledu začne pro auta s CNG a LPG blýskat na lepší časy a drobné technologické úpravy objektů zajistí bezpečné parkování aut na LPG i CNG ve všech typech garáží.
Pokud uvažujete o přestavbě svého vozu na CNG, připravte si minimálně 50 000 Kč a počítejte s tím, že přijdete o místo v zavazadlovém prostoru. V případě LPG vyjde přestavba zhruba na polovinu, z hlediska prostoru v autě je ale úspornější.
Vyplatí se však jen u některých typů benzínových motorů. Vhodná auta pro přestavbu na LPG jsou ta s motorem, který má nepřímé vstřikování benzínu, tedy typ MPI. Náročnější je přestavba v případě motorů s přímým vstřikováním, tedy TSI. Možná, ale velmi náročná je i přestavba dieselu na LPG. Detailní ceník přestavby na LPG vám na vyžádání sdělí každá automobilová dílna, která se těmito přestavbami zabývá.
Přednosti a nedostatky LPG a CNG
Ve srovnání s elektromobily, u nás existuje pro auta s LPG a CNG již poměrně hustá síť veřejných čerpacích stanic. V případě LPG je jich již více než 1 000, pro CNG více než 250. Nutno podotknout, že CNG má obvykle na jedno naplnění delší dojezdovou vzdálenost.
Vozidla na LPG i CNG zanechávají ve srovnání s těmi se spalovacími motory nižší uhlíkovou stopu. Zatímco produkce LPG je stále spojena s těžbou ropy a jde tedy o fosilní palivo, v případě CNG se jedná o obnovitelný zdroj. Stlačený zemní plyn se totiž vyrábí z přírodních odpadů, jejichž zásoba je prakticky nekonečná. Někdy se z tohoto důvodu v případě CNG můžete setkat i s označením bioplyn.
CNG je ve srovnání s LPG bezpečnější, ekologičtější a z hlediska ceny za kilometr dokonce levnější. Při jeho úniku je snazší ho odvětrat. Pořízení auta na bioplyn je však stále cenově náročnější než koupě auta na LPG. Během letošního roku je také nutné počítat s donedávna poněkud nepředstavitelnou možností omezeného přístupu k zemnímu plynu na evropském trhu.
Elektromobily – jsou automobily budoucnosti?
Elektřina je pravděpodobně nejoblíbenější alternativou k benzínu nebo naftě. Je čistá, její provoz je levný a díky zdokonalujícím se technologiím jsou elektromobily stále dostupnější. Mezi jejich přednosti patří především téměř bezúdržbový provoz, ekologická šetrnost, ale také nízká cena paliva, resp. cena za jeden kilometr.
K dispozici však musíte mít domácí nabíječku, a když vyrazíte “do světa”, měli byste se přesvědčit, že se po cestě nachází dostatek nabíjecích stanic pro váš elektromobil. Jinak se vám snadno může stát, že daleko nedojedete.
Některé uživatele bohužel může odradit také cena elektromobilu, která se v případě běžných vozů pro meziměstský provoz stále pohybuje vysoko nad půl milionem korun, a většinou i nad milion korun. Vysoká pořizovací cena auta na elektrický pohon je však do jisté míry kompenzována nízkými provozními náklady, které mohou být ve srovnání s podobnými auty se spalovacím motorem přibližně čtvrtinové.
Záleží ovšem na řadě okolností: elektromobil je výrazně levnější pro majitele osobních domů, kteří mohou bezpečně dobíjet ze zásuvky. Nebo si ji dokonce vyrábět s pomocí vlastní fotovoltaiky. Cena při nabíjení z veřejných stanic může být velmi odlišná.
S jakým dojezdem počítat u elektromobilu?
Hlavní nevýhodou elektromobilu je stále relativně malý dojezd v porovnání s běžným vozem. Průměrný dojezd elektromobilu na jedno nabití je 200 až 300 km. Ty dražší mohou mít dojezd 400 až 600 km. Stále však je třeba počítat s vysokou hmotností baterií.
Pokud by baterie a potažmo celý vůz nebyl tak těžký, dojezd by byl delší a s ním spojená spotřeba elektromobilu nižší. Tuto nevýhodu do určité míry kompenzuje možnost rekuperace, která patří k výhodám elektromotorů, které spalovací motory nemohou konkurovat. Většina elektromobilů je obvykle vybavena dvěma rekuperačními stupni, které lze využít například při jízdě z kopce nebo brždění do zatáčky.
Většina Evropy je již spolehlivě pokryta sítí nabíjecích stanic pro elektromobily. Stále však platí, že se snadno dostanete do míst, kde na nabíjecí stanici zkrátka nenarazíte. Pozor byste si měli dát zejména při cestách do východoevropských zemí. Naopak země západní a severní Evropy jsou již sítí dobíjecích stanic pokryty poměrně hustě.
Dobíjení elektromobilu trvá také poměrně dlouho, což však kompenzuje rostoucí počet rychlodobíjecích stanic. Váš vůz však musí být uzpůsoben k jejich používání.
Dotace na elektromobily
Pokud uvažujete o koupi elektromobilu, měli byste vědět, že česká vláda uvolnila na dotace na elektromobily v roce 2022 plných 940 milionů korun. Bonusem je dokonce dálniční známka zdarma.
Dotace jsou však určeny pro firmy a živnostníky. I tak je stále potřeba počítat s tím, že pořizovací cena elektromobilu je vyšší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. Nejlevnější elektromobily vhodné spíše pro městský provoz (Yogomo, VXT) začínají na ceně okolo 300 000 Kč. Při koupi elektromobilu nahrazujícího běžný rodinný vůz počítejte přibližně s dvojnásobkem.
Jaká je budoucnost elektromobilů?
Budoucnost elektromobilů vypadá slibně. Díky zdokonaleným technologiím a nižším cenám jsou elektromobily stále populárnější. Mezi jejich hlavní výhody patří nízké provozní náklady, šetrnost k životnímu prostředí a minimální nároky na údržbu.
Stále však existují některé nevýhody, jako je např. nutnost domácí nabíječky a nedostatek nabíjecích stanic v některých zemích a regionech, již zmíněná vysoká cena a relativně krátká dojezdová vzdálenost. Nicméně počet elektromobilů na silnicích neustále roste a je pravděpodobné, že v budoucnu budou hrát v dopravě důležitou roli.
Vodík – nevyčerpatelné palivo
Auto na vodík má stále několik ale. Vodík je sice možné používat po menší úpravě i ve stávajících spalovacích motorech, problémem je však jeho výroba a skladování. Pro skladování vodíku je potřeba ho stlačit a zkapalnit, což vyžaduje energii.
Jistou naději zde představují palivové články, v nichž dochází k přeměně vodíku přímo na elektrickou energii, která je používána pro pohon elektromotoru. Ve srovnání s klasickými elektromobily je tento provoz ekologičtější, protože vedlejším produktem při výrobě tohoto druhu elektřiny je prakticky jen vodní pára.
Kromě toho mají vodíkové palivové články mnohem vyšší účinnost než spalovací motory. Další výhodou vodíku je, že se jedná o nevyčerpatelný zdroj. Ačkoli není obnovitelný v pravém slova smyslu, je ho na zemi obrovské množství a vyvíjejí se technologie na jeho výrobu ze slané vody. To by opět vyřešilo otázku, kde získat palivo nejen pro automobily. Než se však vodíková auta stanou realitou ve velkém měřítku, je třeba ale vyřešit ještě celou řadu technických problémů.
Je libo hybrida?
Jako auto s hybridním pohonem je označován takový vůz, který v sobě kombinuje dvě či více variant pohonu. Cílem přitom je, aby jedna technologie vhodně kompenzovala nedostatky té druhé. Konkrétně tedy může jít o auto, které v sobě bude mít benzínový spalovací motor kombinovaný s pohonem na LPG nebo CNG anebo elektromotorem.
V případě hybridních kombinací se nejčastěji setkáte právě se spalovacím motorem a elektromotorem. Elektromotor ušetří při jízdě v kolonách a ve městě. Spalovací motor se zase spustí při rychlém startu nebo jízdě do kopce. Obě technologie se tak mohou chytře doplňovat. Výsledkem jsou obvykle nižší emise, vysoká životnost a efektivní spotřeba paliva. Ty jsou však kompenzovány vyšší pořizovací cenou hybridního auta. Každý si tak musí spočítat, do čeho se mu vyplatí investovat.