Kdo se stane Teslou moří? Závod o elektrickou loď se rozjel

Elektrický člun Eelex 800 od firmy X Shore (fot X Shore)
Elektrický člun Eelex 800 od firmy X Shore (fot X Shore)

Drahá paliva i hrozící regulace pomáhá nastartovat trh s elektrickými motorovými čluny. V některých případech dostávají nové „elodě“ doslova křídla.

Benzín a nafta už začínají být drahé i pro některé majitele a fanoušky motorových člunů. Spotřeba motorových člunů a lodí je výrazně vyšší než u osobních aut, a i u malých lodí se pohybuje v desítkách litrů na hodinu.

Velmi záleží na konkrétní lodi, motoru, a především rychlosti jízdy, takže konkrétní hodnotou vás strašit nebudeme (navíc na rychlosti nezávisí lineárně, protože při vyšší rychlost malé lodě „vystoupají“ nad hladinu). V každém případě při dnešní ceně pohonných hmot se každá hodina svezení na vlnách citelně prodraží, a bez problémů může pouze palivo vyjít na tisíce korun.

Přidejte si k tomu ještě obavy o klima, obavy o nevyhnutelnou regulaci spalovacích motorů – a vznikne vám slibné prostředí pro úspěch nového produktu: elektrických rekreačních lodí.

Poptávka letí vzhůru

Růst poptávky v poslední době cítí údajně například švédská společnost X Shore. Tu založil sériový podnikatel Konrad Bergström (spoluzakladatel společnosti Zound Industries vyrábějící sluchátka a reproduktory) a na svém prvním elektrickém rekreačním člunu začala pracovat v roce 2018.

Společnosté své lodě vyrábí ve Švédsku. Je jednou z několika tamních firem v sektoru čisté mobility, které chtějí vyrábět přímo ve Skandinávii. Podobný plán mají například výrobce baterií Northvolt, startup Einride, který chce produkovat elektrické nákladní automobily, specialista na elektrická letadla Heart Aerospace, či společnost Cake vyrábějící elektrické motocykly.

X Shore zákazníkům první lodě dodala v loňském roce a po posledním nárůstu cen ropy zaznamenala velký nárůst poptávky. Podle něj si už předtím majitelé lodí (a ve Švédsku s dlouhým pobřežím a řadou ostrůvků to nejsou není loď nezbytně pouze luxus) uvědomovali, jak drahý jejich provoz je.

Letos se přitom cena paliva zdvojnásobila a „zavést děti na pevninu na zmrzlinu“ může vyjít v přepočtu na stovky švédských korun (tisíce českých), řekla Jenny Keisu, generální ředitelka společnosti X Shore pro server Sifted. Navíc některým klientům vadí i to, že větší rekreační loď vypouští tolik oxidu uhličitého jako těžce naložený nákladní automobil jedoucí do kopce.

Čekací doba na elektrické lodě firmy tak dosáhla stupně, který známe v poslední době bohužel z automobilového průmyslu. X Shore chce zvýšit výrobu ze dvou lodí týdně na dvě denně, zákazníci si však budou muset na svou loď počkat téměř celý kalendářní rok. I u dlouhých čekacích dob jsou příčiny stejné jako v automobilovém průmyslu: zvyšující se poptávka spojená s problémy v dodavatelském řetězci.

Generální ředitelka je vlastně docela spokojena s tím, že zákazníci musejí čekat „pouze“ rok: „Už nějakou dobu rozšiřujeme výrobu a máme štěstí, že se nám daří zajistit dostatek materiálu, aby dodací lhůty nepřesáhly jeden rok,“ řekla v červenci pro Sifted.

Přesto podle Keisu trh stále ještě není tak „zralý“ jako právě trh s elektromobily. Na elektrický pohon přechází podle ní dokonce mnohem pomaleji než automobilový průmysl. Většina zákazníků stále nevěří, že technologie elektrických člunů je dostatečně zralá.

Firma si ovšem může dovolit ještě nějakou dobu počkat. V dubnu získala X Shore od investorů 50 milionů dolarů. Jedním z nich byl i spoluzakladatel zmíněného výrobce baterií Northvolt Peter Carlsson.

X Shore nemůže ovšem také spát na vavřínech. Není jediným startupem, který staví elektrické lodě. A hned několik možných konkurentů se objevilo v blízkém geografickém okolí.

Candela

Švédský startup Candela s elektrickými čluny založil v roce 2014 Gustav Hasselskog. Inspirovala ho mimo jiné společnost Tesla a rozhodl se vytvořit něco nového místo dnešních člunů na fosilní paliva s jejich velkou uhlíkovou stopou.

Společnost Candela vyrábí specialitu: křídlové čluny. Taková plavidla mají pod hladinou nosná křídla, podobná jako u letadel. Při vyšší rychlosti tyto plochy vytváří vztlak, který člun nadzvedne nad hladinu. Tím se samozřejmě sníží odpor a člun může dosahovat při stejném výkonu vyšších rychlostí. Plavba také může být relativně klidná

Společnost Candela má více než 100členný tým, a k červenci dodala zákazníkům 32 kusů svého prvního modelu. Obzvláště populární jsou v USA, kam má směřovat zhruba 40 ze stovky objednaných a rozpracovaných plavidel. Plán je takový, že za dva roky by měla firma vyrábět 400 lodí ročně.

Elektrický křídlový člun společnosti Candela (foto Candela)
Elektrický křídlový člun společnosti Candela (foto Candela)

Společnost Candela se v poslední době zaměřila také na výrobu lodí pro dopravní účely, jako jsou lodní taxíky a trajekty. Na jaře 2023 má začít ve Stockholmu testovat své nové čluny určené pro hromadnou dopravu osob.

Stroj označovaný jako P-30 má přepravit 30 cestujících mezi zastávkami rychlostí až 60 km/h bez emisí, hluku – a také bez toho, aby za sebou nechávala mohutnou brázdu. Jeho provoz by měl být údajně o 50 % nižší než u tradičních trajektů. Při porovnání na jednoho cestujícího by měla spotřeba energie u člunu být podobná spotřebě autobusu s hybridním pohonem, takže P-30 by měl údajně nabízet alternativu i k automobilům a autobusům.

Na konci loňského roku získala Candela od investorů 24 milionů eur v kole financování vedeném společností EQT Ventures.

Evoy

Švédsko je sice největším centrem elektromobilů v Evropě, ale Norsko má největší počet elektromobilů na obyvatele na světě – a také největší počet lodí na obyvatele. A tak asi není překvapivé, že právě v této zemi vznikla firma Evoy. Jejím cílem je totiž elektrifikace stávajících plavidel: vyrábí elektromotory, které lze namontovat na běžné lodě.

Zakladatel společnosti Leif Stavøstrand pro Sifted řekl, že se tak rozhodl po zralé úvaze: „Na světě je 5 000 výrobců lodí – dříve nebo později budou muset všichni začít jezdit na elektřinu. Nemyslím si, že bychom dokázali získat tak velkou část trhu, kdybychom dělali jen lodě. Proto jsme zvolili jinou cestu.“

Společnost Evoy byla založena v roce 2018 a má přibližně 35 zaměstnanců. Zaměřuje se na pilotní projekty s řadou výrobců lodí, aby získala zpětnou vazbu od zákazníků před rozšířením výroby.

Nedávno prodloužila dobu realizace nových zakázek na šest až devět měsíců. „Konečně se dostáváme do situace, kdy prodáváme více, než dokážeme vyrobit. Je to pozitivní výzva,“ komentoval vývoj Stavøstrand. „Myslím, že máme asi 250 dohod o mlčenlivosti s různými výrobci lodí, takže se toho chystá opravdu hodně.“

Společnost získala počátkem roku 2022 počáteční kapitál ve výši 7,5 milionu eur a byla také podpořena z programu Evropské komise Horizon 2020. První kolo financování plánuje na příští rok.

Magonis

Společnost Magonis založili v roce 2017 v Barceloně François Jozic a Mathieu Quintart. Vyrábí malé lehké elektrické čluny a nedávno přestěhovala svou loděnici z Itálie do blízkosti Barcelony.

Belgičtí zakladatelé neměli žádné předchozí zkušenosti se stavbou lodí, ale již dříve úspěšně vybudovali firmu specializující se na organizaci eventů (Jozic) a krátkodobého pronájmu nemovitostí (Quintart). Když jejich podniky zasáhl příchod koronavirové a Jozic shodou okolností narazil na loděnici stavějící lehké čluny, které lze upravit na pohon elektromotorem, rozhodli se společně začít něco nového.

„Nejsme z oboru, ale důležité je, abyste dokázal najmout ty správné lidi a uměl se učit, protože to není vůbec jednoduché,“ říká Quintart. Dodejme, že zakladatelé Magonis v tom nejsou sami: zkušenosti se stavbou lodí neměl ani jeden jediný ze zakladatelů firem zmíněných v tomto článku. Všichni byli v oboru úplnými nováčky.

Magonis, který má v současné době pouze 15 zaměstnanců, dosud svým zákazníkům dodal 11 lodí a na dalších 50 má mít závazné či předběžné objednávky. V loňském roce získala počáteční kapitál ve výši 1 milionu eur a letos na podzim chce od investorů získat dalších 5 milionů eur, aby byla schopna uspokojit poptávku.

Pixii

Britský startup Neva, který vyrábí elektrické rekreační čluny pod značkou Pixii, založila v roce 2020 po nástupu pandemie způsobené virem SARS-CoV-2 trojice tří milovníků moře: Charles Hall, Daniel Simpson a Paul Luscombe, všichni z anglického Dorsetu.

Firma chce konkurenci porazit na ekologické frontě: jejím cílem je postavit loď, kterou by bylo možné snadno recyklovat. Kompozitní materiál, který se obvykle používá ke stavbě lodí, se druhotně využívá jen těžko, a tak se pokusili postavit loď z hliníku. Množství odpadu ve výrobě je díky tomu podle Halla zanedbatelné a materiál je téměř dokonale recyklovatelný.

První plně recyklovatelná Pixii typu SP800 by se měla k zákazníkovi dostat během letošního srpna. Když se týmu začátkem letošního roku podařilo získat první dvě objednávky, Hall obcházel rizikové investiční fondy s žádostí o financování, ale neuspěl.

„Všichni řekli, že by do nás investovali v prvním kole, až bude riziko menší. Tak uvidíme, kdo do nás opravdu peníze dá,“ říká Hall. Nedostatek financí zakladatelé zatím alespoň dočasně vyřešili, když před několika měsíci vybrali téměř 460 tisíc eur na crowdfundingové platformě Seedrs.

Hliníková konstrukce trupu lodi Pixii SP800 (foto Pixii)
Hliníková konstrukce trupu lodi Pixii SP800 (foto Pixii)

Podobné články

1 komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata