Citroën C4 je z těch univerzálních aut, které si můžete koupit se zážehovým, vznětovým i čistě elektrickým pohonem. A právě posledně jmenovaná verze nás zajímala nejvíce.
Francouzi dělají auta jinak, a model ë-C4 není výjimkou. Je trochu výstřední. Z hlediska svého vnějšího vzhledu je to tak trochu SUV, hatchback i kupé. Excentrický Citroën osloví ty, které nezaujme běžná konfekce. Od spalovacích variant se prakticky neliší. Působí jako auto, se kterým v pohodě vyrazíte do města a zásluhou solidní světlé výšky 156 mm se nebudete bát vyrazit úvozem k chatě či chalupě.
Excentrik s nohama na zemi
Výkon synchronního elektromotoru 100 kW a stejný maximální nabíjecí výkon? Pokud se vám tato čísla zdají povědomá, pak je to tím, že je Citroën ë-C4 založen na architektuře e-CMP koncernu Stellantis, která je základem i pro ostatní vozy skupiny, jako je DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208, Peugeot e-2008 či Opel Mokka-e. A to jsou velmi konkurenceschopné hodnoty. Navíc potěší i standardní 11kW palubní třífázová nabíječka a přítomnost tepelného čerpadla. Francouzi pořádně přitlačili na pilu, aby se prosadili ve stále sílící konkurenci a stáhli zejména náskok dua Hyundai/Kia.
Citroën ë-C4 těží ze svého plného výkonu 100 kW (136 k) pouze v režimu Sport. V nejpoužívanějším režimu Normal výkon klesne na 80 kW (109 k), ale dynamika je pořád dobrá. Pokud zvolíte režim Eco, máte k dispozici jen 60 kW (82 k) a dynamika je již trochu slabší, zato ale dojedete o pár kilometrů dále.
V základním módu převodovky Citroën více „plachtí“ a jízda je tak velmi plynulá, jiná regulace rekuperace než režim B k dispozici bohužel není. Maximální točivý moment 260 Nm je k dispozici prakticky od nulové rychlosti. Na semaforech jste spolehlivě vždy první, pneumatiky poháněných předních kol ale dostanou zabrat více, než u aut se zadním pohonem. Na stovku se dostanete za 9,3 s a nejvyšší rychlost má omezenou na 150 km/h.
Dojezd ve smíšeném cyklu WLTP je podle tabulek 350 km. To je ale spíše jen zbožné přání za ideálních podmínek. Realita je trochu jiná, baterie s celkovou kapacitou 50 kWh (využitelná je 45 kWh) je totiž v obecném srovnání spíše menší. Přesto z hlediska spotřeby vychází Citroën ë-C4 mírně lépe než sesterské modely Peugeot e-2008 a DS 3 Crossback E-Tense se stejnou technikou.
Okresky elektrický Citroën zvládá se spotřebou 16 kWh/100 km. V kombinaci s městem a dálnicí se dostanete na 19 kWh. Pokud bude mírné počasí a budete jezdit jen po městě, jde to i za hodnoty okolo 14 kWh na 100 km. Zvládnete i přes 300 km, v zimě to ale nejspíš nebude více než 250 km. Na okreskách se dojezd sníží na 220 km a na dálnici se vám kilometry „vypaří“ během cca 165 km. Citroën ë-C4 v tomto směru není mezi elektromobily výjimkou. Čím větší zima a čím těžší noha na plynu a rychlejší jízda pod dálnici, tím hůře.
Stejně jako jeho koncernoví sourozenci i v jeho případě je konkurenční výhodou možnost využívat nadstandardně velký nabíjecí výkon 100 kW, obvyklý jen u dražších aut. Dobíjení prostřednictvím 100kW nabíječky na 80 % zabere přibližně za půl hodiny, ale v ČR jich zase tolik není. Z nejrozšířenější 50kW to zvládnete za 50 minut. Domácí wallbox potom dodá „šťávu“ za cca 5 hodin, zatímco nabíjení z domácí zásuvky do plna trvá téměř jeden den.
Komfort nade vše
Model ë-C4 v duchu značky vyniká komfortem pro posádku. Na rozbitých silnicích je elektrická verze dokonce hýčká ještě více než verze se spalovacím motorem. Tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy totiž v těžším elektromobilu fungují ještě efektivněji. Společně s velmi pohodlnými sedadly a pneumatikami s relativně velkým profilovým číslem tak při jízdě máte pocit, že se vznášíte na létajícím koberci.
Cestovní komfort je tak i na méně kvalitních tuzemských silnicích na vysoké úrovni. Kabina Citroënu je dostatečně prostorná. Přední osazenstvo má místa opravdu velkoryse, solidně ho je i vzadu a slušným objemem 380 l disponuje zavazadelník, byť část z něj zabírají dobíjecí kabely.
Malý displej před řidičem začíná být u elektromobilů jakýmsi standardem, pro kontrolu rychlosti ale většinou využijete head-up displej s výsuvným sklíčkem. Středový displej je s úhlopříčkou 11“ solidně velký, mezi jednotlivými menu ale musíte stále přeskakovat. Infotainment má navíc zatím i jen omezené elektromobilní funkce, příliš převratná momentálně není ani mobilní aplikace. A zvyknout si musíte i na trochu necitlivý přepínač jízdních režimů. I tento Citroën je zkrátka individualita, které se musíte podřídit. Celkově je to ale podařené auto.
Nejlevněji lze model e-C4 koupit za 814 900 Kč, testovaná verze „startuje“ na 934 900 Kč, což je na elektromobil těchto parametrů solidní cena, byť je to o čtvrt milionu víc, než stojí výbavově odpovídající dieselová verze. Ve srovnání s menšími elektromobily koncernu Stellantis se stejnou technikou se tak Citroën ë-C4 jeví jako výhodnější nabídka, neboť bez problémů poslouží i pro rodinné potřeby.