Jak se hodí francouzská „žehlička“ na rozbité tuzemské silnice?

Přehledné provedení palubní desky. (foto Vladimír Löbl)
Přehledné provedení palubní desky. (foto Vladimír Löbl)

Citroën C4 je z těch univerzálních aut, které si můžete koupit se zážehovým, vznětovým i čistě elektrickým pohonem. A právě posledně jmenovaná verze nás zajímala nejvíce.

Francouzi dělají auta jinak, a model ë-C4 není výjimkou. Je trochu výstřední. Z hlediska svého vnějšího vzhledu je to tak trochu SUV, hatchback i kupé. Excentrický Citroën osloví ty, které nezaujme běžná konfekce. Od spalovacích variant se prakticky neliší. Působí jako auto, se kterým v pohodě vyrazíte do města a zásluhou solidní světlé výšky 156 mm se nebudete bát vyrazit úvozem k chatě či chalupě.

Excentrik s nohama na zemi

Výkon synchronního elektromotoru 100 kW a stejný maximální nabíjecí výkon? Pokud se vám tato čísla zdají povědomá, pak je to tím, že je Citroën ë-C4 založen na architektuře e-CMP koncernu Stellantis, která je základem i pro ostatní vozy skupiny, jako je DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208, Peugeot e-2008  či Opel Mokka-e. A to jsou velmi konkurenceschopné hodnoty. Navíc potěší i standardní 11kW palubní třífázová nabíječka a přítomnost tepelného čerpadla. Francouzi pořádně přitlačili na pilu, aby se prosadili ve stále sílící konkurenci a stáhli zejména náskok dua Hyundai/Kia.

Citroën ë-C4 těží ze svého plného výkonu 100 kW (136 k) pouze v režimu Sport. V nejpoužívanějším režimu Normal výkon klesne na 80 kW (109 k), ale dynamika je pořád dobrá. Pokud zvolíte režim Eco, máte k dispozici jen 60 kW (82 k) a dynamika je již trochu slabší, zato ale dojedete o pár kilometrů dále.

V základním módu převodovky Citroën více „plachtí“ a jízda je tak velmi plynulá, jiná regulace rekuperace než režim B k dispozici bohužel není. Maximální točivý moment 260 Nm je k dispozici prakticky od nulové rychlosti. Na semaforech jste spolehlivě vždy první, pneumatiky poháněných předních kol ale dostanou zabrat více, než u aut se zadním pohonem. Na stovku se dostanete za 9,3 s a nejvyšší rychlost má omezenou na 150 km/h.

Excentrický Citroën je koktejlem SUV, hatchback i kupé, osloví zejména ty, kdo nechtějí běžnou konfekci. (foto Vladimír Löbl)
Excentrický Citroën je koktejlem SUV, hatchback i kupé, osloví zejména ty, kdo nechtějí běžnou konfekci. (foto Vladimír Löbl)

Dojezd ve smíšeném cyklu WLTP je podle tabulek 350 km. To je ale spíše jen zbožné přání za ideálních podmínek. Realita je trochu jiná, baterie s celkovou kapacitou 50 kWh (využitelná je 45 kWh) je totiž v obecném srovnání spíše menší. Přesto z hlediska spotřeby vychází Citroën ë-C4 mírně lépe než sesterské modely Peugeot e-2008 a DS 3 Crossback E-Tense se stejnou technikou.

Okresky elektrický Citroën zvládá se spotřebou 16 kWh/100 km. V kombinaci s městem a dálnicí se dostanete na 19 kWh. Pokud bude mírné počasí a budete jezdit jen po městě, jde to i za hodnoty okolo 14 kWh na 100 km. Zvládnete i přes 300 km, v zimě to ale nejspíš nebude více než 250 km. Na okreskách se dojezd sníží na 220 km a na dálnici se vám kilometry „vypaří“ během cca 165 km. Citroën ë-C4 v tomto směru není mezi elektromobily výjimkou. Čím větší zima a čím těžší noha na plynu a rychlejší jízda pod dálnici, tím hůře.

Stejně jako jeho koncernoví sourozenci i v jeho případě je konkurenční výhodou možnost využívat nadstandardně velký nabíjecí výkon 100 kW, obvyklý jen u dražších aut. Dobíjení prostřednictvím 100kW nabíječky na 80 % zabere přibližně za půl hodiny, ale v ČR jich zase tolik není. Z nejrozšířenější 50kW to zvládnete za 50 minut. Domácí wallbox potom dodá „šťávu“ za cca 5 hodin, zatímco nabíjení z domácí zásuvky do plna trvá téměř jeden den.

Komfort nade vše

Model ë-C4 v duchu značky vyniká komfortem pro posádku. Na rozbitých silnicích je elektrická verze dokonce hýčká ještě více než verze se spalovacím motorem. Tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy totiž v těžším elektromobilu fungují ještě efektivněji. Společně s velmi pohodlnými sedadly a pneumatikami s relativně velkým profilovým číslem tak při jízdě máte pocit, že se vznášíte na létajícím koberci.

Světlá výška 156 mm navíc dělá z tohoto modelu hodně univerzální auto. (foto Vladimír Löbl)
Světlá výška 156 mm navíc dělá z tohoto modelu hodně univerzální auto. (foto Vladimír Löbl)

Cestovní komfort je tak i na méně kvalitních tuzemských silnicích na vysoké úrovni. Kabina Citroënu je dostatečně prostorná. Přední osazenstvo má místa opravdu velkoryse, solidně ho je i vzadu a slušným objemem 380 l disponuje zavazadelník, byť část z něj zabírají dobíjecí kabely.

Malý displej před řidičem začíná být u elektromobilů jakýmsi standardem, pro kontrolu rychlosti ale většinou využijete head-up displej s výsuvným sklíčkem. Středový displej je s úhlopříčkou 11“ solidně velký, mezi jednotlivými menu ale musíte stále přeskakovat. Infotainment má navíc zatím i jen omezené elektromobilní funkce, příliš převratná momentálně není ani mobilní aplikace. A zvyknout si musíte i na trochu necitlivý přepínač jízdních režimů. I tento Citroën je zkrátka individualita, které se musíte podřídit. Celkově je to ale podařené auto.

Nejlevněji lze model e-C4 koupit za 814 900 Kč, testovaná verze „startuje“ na 934 900 Kč, což je na elektromobil těchto parametrů solidní cena, byť je to o čtvrt milionu víc, než stojí výbavově odpovídající dieselová verze. Ve srovnání s menšími elektromobily koncernu Stellantis se stejnou technikou se tak Citroën ë-C4 jeví jako výhodnější nabídka, neboť bez problémů poslouží i pro rodinné potřeby.

  • Některé detaily jsou možná až příliš komplikované. Celkově ale design působí osvěžujícím dojmem. (foto Vladimír Löbl)
  • Vysoký cestovní komfort podtrhují i velmi pohodlná sedadla. (foto Vladimír Löbl)
  • Zavazadelník je se svým objemem 380 l solidně velký, část z něj ale zabírají dobíjecí kabely. (foto Vladimír Löbl)
  • Po nabití se vždy zobrazí dojezd minimálně 360 km. Během jízdy ale klesá, a to podle podmínek i velmi výrazně. (foto Vladimír Löbl)
  • Malý displej před řidičem nevadí, k dispozici je totiž navíc head-up displej s výsuvným sklíčkem. (foto Vladimír Löbl)
  • Pokud bude mírné počasí a jezdíte jen po městě, jde to i za hodnoty okolo 14 kWh na 100 km. (foto Vladimír Löbl)
  • Středový displej je s úhlopříčkou 11“ solidně velký, mezi jednotlivými menu ale musíte stále přeskakovat. (foto Vladimír Löbl)
  • Přepínač jízdních režimů je trochu necitlivý. Jiná regulace rekuperace než volba režimu B k dispozici bohužel není. (foto Vladimír Löbl)
  • Přehledné provedení palubní desky. (foto Vladimír Löbl)
  • Citroën ë-C4 založen na architektuře e-CMP koncernu Stellantis. Výkon jeho synchronního elektromotoru 100 kW a stejně velký je i jeho maximální nabíjecí výkon. (foto Vladimír Löbl)
  • Světlá výška 156 mm navíc dělá z tohoto modelu hodně univerzální auto. (foto Vladimír Löbl)
  • Excentrický Citroën je koktejlem SUV, hatchback i kupé, osloví zejména ty, kdo nechtějí běžnou konfekci. (foto Vladimír Löbl)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata