V Česku je k dispozici 1417 dobíjecích míst pro elektromobily v celkem 744 stanicích. Za poslední dva roky se jejich množství zvýšilo téměř dvojnásobně. Na jedno dobíjecí místo tak v zemi v současnosti jezdí skoro devět elektrických automobilů. Do konce příštího roku má přitom podle plánů státu vzniknout téměř 2000 dobíjecích stanic. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV).
V registru vozidel bylo ke konci června evidováno 12520 elektrických vozidel, z toho 8533 plně elektrických vozů a téměř 4 tisíce hybridů. Počet elektromobilů vzrostl v loňském roce skoro o 90 procent. Na jeden dobíjecí bod tak připadalo 8,8 elektrických vozidel. Evropské předpisy doporučují 10 vozů na jeden dobíjecí bod.
Síť dobíjení pro elektromobily zahrnuje stanice s pomalejším dobíjením střídavým proud (AC) a body s vyšším nabíjecím výkonem stejnosměrným proudem (DC). Cena jedné pozvolně nabíjecí stanice pro elektromobily se pohybuje mezi 150 až 300 tisíci korunami, v případě ultrarychlé nabíjecí stanice jde o investici za tři miliony korun.
Průměrné nabíjení trvá podle údajů provozovatelů v průměru zhruba tři čtvrtě hodiny (48 minut). Samozřejmě velmi záleží na jejich rozmístění, výkonu, dostupnosti a také ceně.
Pro srovnání, v Česku bylo ke konci minulého roku registrováno celkem 6,13 milionu osobních automobilů. Přitom prodej nových vozů klesl meziročně o 19 procent, zatímco odbyt elektromobilů narostl o 331 procent a plug-in hybridů o 318 procent. Mezi ekologickými vozy však stále převládají auta na LPG a CNG, kterých je v registru 105 tisíc.
Z pohledu značek si v případě elektromobilů loni nejvíce registrací připsala Škoda se 1654 vozy, následuje Tesla (396) a Hyundai (342). Škoda vede i v celkovém počtu elektromobilů na českých silnicích se 1713 elektromobily, druhý je Volkswagen (862) a třetí BMW (613). Škoda zároveň s celkem 1037 vozy vede i v počtu zaregistrovaných plug-in hybridů.
Letos začnou do statistik poprvé promlouvat i auta na vodíkový pohon. S chystaným otevřením prvních plniček vodíku na čerpacích stanicích Benzina Orlenuvede japonská Toyota na český trh druhou generaci vodíkového modeluMirais palivovými články, Hyundai je připraven nabídnout hned, jak to začne dávat smysl, podobně koncipovaný model Nexo.
Energetické firmy vedou
Co se týče, podle statistik dvě ze tří veřejných dobíjecích stanic provozují velké energetické skupiny. Podle zveřejněných údajů konkrétně 38 procent stanic provozuje ČEZ, 19 procent PRE a deset procent E.ON. Alespoň jednu dobíjecí stanici nyní v Česku provozuje celkem 64 subjektů.
Společnost ČEZ provozuje dnespřes 300 dobíjecích míst,E.onjich má102 a dalších 12 je nyní ve výstavbě.Společnost PRE má aktuálně v síti PREpoint celkem 122 veřejných dobíjecích stanic, z toho 36 rychlonabíjecích a 86 standardních. Nejvíce nabíjecích stanicnajdete v Praze, postupně však přibývají na celém území ČR.
Výstavbu a rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily podporuje také Ministerstvo dopravy prostřednictvím Operačního programu doprava (OPD). Za finanční podpory české vlády by v příštích čtyřech letech mělo být postaveno přes 500 nových dobíjecích stanic. Dotaci může využít pouze společnost, která bude schopná zaručit pokrytí kdekoliv na území ČR. Stanice by se měly nacházet zejména podél nejdůležitějších silničních tahů.
Program plánuje využít například společnost E.on, která by chtěla během následujících dvou let provozovat celkem 300 dobíjecích stanic elektromobilů na svém distribučním území (tj. jižní Čechy, jižní Morava a Vysočina).
V minulosti platilo, že řidiče se museli registrovat u každého poskytovatele dobíjecí sítě zvlášť, to by se mohlo měnit. Společnosti E.on a PRE od 1. června a vzájemně zpřístupnily své dobíjecí body pro registrované zákazníky. Šlo o první podobnou spolupráci mezi dvěma energetickými firmami, které se podílejí na výstavbě veřejné dobíjecí infrastruktury.
Registrovaní zákazníci těchto firmo mají možnost dobít elektromobily u více než 340 stanic, jejichž počet by měl narůstat. E.on chce mít do konce tohoto roku ve své síti 200 dobíjecích stanic a do konce příštího roku 300. PRE plánuje mít do konce tohoto roku ve své síti přes 500 dobíjecích stanic.
Podle typu nabíjení registrovaný zákazník u E.onu a PRE zaplatí za nabíjení 1 kWh6 Kč (AC), 6,90 Kč (DC s výkonem 50/75 kW) a 9 Kč (DC s výkonem 150 kW), přičemž zákazníci PRE mohou být na nabíječce připojeni nejvýše, 120 minut (AC), respektive 60 minut (DC s výkonem 50/75 kW) a 30 minut (DC s výkonem 150 kW). Za každou minutu navíc se platí 1 Kč v případě dobíjení střídavým proudem a 2 Kč u bodů vybavených stejnosměrnou nabíječkou.
U stanic sítě E.on Drive mohou registrovaní řidiči strávit u pomalého AC dobíjení až 480 minut, u rychlého DC 90 a u ultrarychlého UFC 60 minut. Poté za každou další minutu platí. Řidiči budou také muset počítat s faktem, že stanice PRE nenajdou v aplikaci E.on Drive a musí jejich rozmístění hledat na jiných mapách.
Nejste-li držitelem čipu pro veřejné dobíjení, můžete u PRE využít jednorázovou platbu pro jednotlivé dobíjení. Každá dobíjecí stanice je vybavena QR kódem. Po jeho naskenování chytrým telefonem se otevře platební brána. V té se má potvrdit dobu, po kterou bude dobíjení probíhat a provede se platba. Nabíjení začne i skončí automaticky.
Za hodinu nabíjení standardním výkonem střídavým proudem činili cena v létě 2021 240 korun. U rychlonabíjení (DC 50/75 kW) pak 360 korun a u ultrarychlého nabíjení (DC 150 kW) 480 korun. U některých vybraných stanic E.onv obchodních centrech je někde dobíjení zdarma.
ČEZ a MOL
Společnost ČEZ v České republice provozuje přes 170 nabíjecích stanic. Výhodnější ceny nabíjení získají zákazníci po registraci v systému Driivz, kterým ČEZ nabízí tři měsíční paušální tarify. Základem nabídky je tarif ČEZ Víkendový řidič s 36 kWh za 200 Kč, výhodnější ale dražší je tarif ČEZ Obchodní cestující, kde za odebraných 122 kWh zaplatíte 550 Kč. Pro ty, kteří tuto službu budou využívat často, pak ČEZ nabízí tarif Taxi, kde je za 1750 korun k dispozici 500 kW.
Neregistrovaní zákazníci dobíjí v režimu „Pay as you go“ za cenu 7,50 Kč/kWh, přičemž dobíjecí stanice ČEZ si navíc účtují poplatek 2 Kč za každou minutu všem řidičům, kteří po nabití zabírají místo u stojanu. Stejný poplatek je účtován po překročení připojení 480 minut u AC nabíječek a 90 minut u DC nabíječek bez ohledu na stav nabití.
Samostatný postup v oblasti nabíjení elektromobilů zvolila společnost MOL. Její stanice byly zprovozněny už koncem roku 2019. Jednalo se však pouze o pilotní provoz s prakticky bezplatným nabíjením. Ten lv roce 2021 skončil. Za nabíjení elektromobilu u společnosti MOL je není nutné zaplatit jednorázový poplatek, bez ohledu na dobu nabíjení nebo spotřebovanou elektřinu.
Při napojení na standardní dobíjení (AC) zaplatí zákazník poplatek 259 Kč bez ohledu na dobu strávenou u stojanu. To samé platí u rychlého nabíjení stejnosměrným proudem (DC), kde poplatek činí 333 Kč. V případě ultrarychlého dobíjení DC vystoupá na 450 korun.
O spuštění i ukončení nabíjení se postará obsluha servisní stanice po zaplacení poplatku za nabíjení. Slibované spuštění mobilní aplikace, která umožní mimo jiné bezkontaktní obsluhu dobíjecí stanice, bylo plánováno na květen 2021.
V České republice je aktuálně celkem 26 nabíjecích stanic MOL, přičemž 24 z nich zvládá rychlé nabíjení s výkonem až 50 kW a 2 pak ultra rychlé nabíjení s výkonem až 150 kW. Informace o poloze můžete najít na webu molplugee.cz.
Od konce roku 2019 najdeu některých čerpacích stanic (OMV) ultrarychlé nabíječky Ionity, které jsou hojně rozšířené v západní Evropě. Za značkou Ionity stojí automobilky Volkswagen, BMW, Ford a Mercedes-Benz. Rychlé nabíjení ovšem něco stojí.
Na začátku léta 2021 bylo v provozu šest dobíjecích stanic (čtyři v Berouně a dvě v Nupakách), ve výstavbě jsou dvě dobíjecí místa v Jihlavě a Lovosicích. Deklarovaný dobíjecí výkon je až 350 kW, ale za dobíjení je účtován poplatek 21 Kč/kWh.Výhodnější tarif získají majitelé elektromobilů BMW, Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, Audi a Porsche.
Wallboxy na trafostanici
Novou možnost, jak pomoci rozvoji elektromobility v Česku, nabízí distribuční společnost EG.D. Součástí její distribuční sítě je i 20 tisíc trafostanic, které jsou vhodným prostorem pro instalaci tzv. wallboxů. Možnost zřídit si wallbox na trafostanici je otevřena všem zájemcům. Dobíječka na trafostanici pomůže i na sídlištích, kde bývá s nabíjením často problém.
První dobíječku na trafostanici EG.D mohou řidiči najít v Třebíči v ulici Kpt. Jaroše. Provozuje ji společnost E.on Energie. Podobná příležitost se však otevírá pro jakéhokoliv zájemce o výstavbu dobíječky. Produkt je určen nejen pro energetické společnosti, ale také města a obce.
Oproti jiným způsobům výstavby dobíječek tady není zapotřebí získat stavební povolení a také její technické provedení je pro zákazníka méně náročné. Samotný výběr wallboxu, elektroinstalační firmy a dodavatele energií je pak zcela na uvážení zákazníka.