S vodíkem se často počítá jako palivem budoucnosti. Ale jeho přítomnost zatím za očekávání často zaostává. V praxi je dnes tento pohon znevýhodněn i proti elektromobilitě, která se přitom sama ještě potýká s řadou svých dětských nemocí.
Demonstruje to i nová analýza agentury Platts, která ukazuje, že německá města ve snaze najít čistští způsob přepravy mnohem častěji sahajá právě pro elektrickém pohodu. Přitom vodíkový pohon má své jasné výhody. Vozy na vodíkový pohon mají větší dojezd (300-400 km), takže vydrží déle v provozu. Navíc se do něj mohou velmi snadno a rychle vrátit, protože dobíjení trvá doslova pár minut.
Elektrické autobusy mají dojezdy výrazně nižší, v řada případů jen kolem 150 kilometrů. Parametr se postupně zlepšuje: Daimler u svých elektrobusů eCitaro uvádí dojezd až 200 kilometrů s 293 kWh baterií, která lze individuálně navýšit o dalších 100 kWh. Nabíjení je ale v každém případě výrazně pomalejší než doplňování vodíku. I se 150 kW nabíječkou musí elektrobus v depu strávit hodinu a ještě spíše dvě (pokud je dobíjení dobře naplánováno a stojany volné).
Přesto se v Německu uplatňují mnohem častěji. Na začátku roku bylo v Německu v provozu celkem 755 elektrických autobusů a 49 autobusů na vodíkový pohon. Proč? Důvod je prostý: cena.
Elektrická vozidla mají zhruba dvakrát až třikrát nižší náklady na paliv (respektive na ujetý kilometr) – a také jsou výrazně podporovány státem, tedy především federální vládou. Německé Ministerstvo životního prostředí podpoří nákup zhruba 1 500 elektrobusů a vyhlásilo proto dotační program ve výši 600 milionů EUR (zhruba 15,8 miliardy Kč) pak půjde kromě nákupu samotných vozidel také na budování související infrastruktury.
Mezi německá města přecházející na čistší formy přepravy cestujících patří například Hamburk. Ten by měl do roku 2030 vyměnit celou svoji flotilu tisícovky naftových autobusů bezemisními vozidly. V loňském roce město uzavřelo kontrakt se společnostmi Daimler, MAN a Solaris na dodávku 530 elektrobusů. První šedesátka je již v provozu a dalších 140 autobusů bude následovat ještě v tomto roce.
Vodík však ještě není zapotřebí odepisovat: uživatelé jsou stále ochotni s ním experimentovat. Vždyť i Hamburk kromě elektrobusuů objenal také 50 autobusů na vodíkový pohon.