Vodní elektrárna na kolech: neobvyklý lék na energetickou krizi

Cisterny s elektrickým pohonem v rámci projektu Electric Truck Hydropower mohou vyrábět elektřinu, pokud ale již bude elektřiny dost, půjde je využít k přepravě jiného nákladu. (foto Volvo)
Cisterny s elektrickým pohonem v rámci projektu Electric Truck Hydropower mohou vyrábět elektřinu, pokud ale již bude elektřiny dost, půjde je využít k přepravě jiného nákladu. (foto Volvo)

Přečerpávací elektrárnu bez nádrže a turbín, zato se spoustou nákladních aut, navrhuje k realizaci rakouský tým.

Horské oblasti v sobě skýtají velký potenciál pro výrobu elektrické energie z vody, a to i všude tam, kde nelze efektivně využít konvenční technologie. Mezinárodní tým výzkumníků z Mezinárodního institutu pro analýzu aplikovaných systémů (IIASA) v rakouském Laxenburgu v čele s Julianem Huntem navrhuje ve svém článku v časopise Energy velmi nekonvenční způsob využití vodní energie.

Ten je založený na elektricky poháněných nákladních automobilech, které mohou poskytnout flexibilní a čisté řešení pro výrobu elektřiny v horských oblastech, a to bez nutnosti přerušovat tok řeky, stavět přehrady, nádrže či tunely.

Neotřelý koncept se jmenuje Electric Truck Hydropower a předpokládá využití stávající silniční infrastruktury. V horní části toku řeky se velké cisterny naplní vodou, čímž se výrazně zvýší jejich hmotnost a při jízdě dolů do nejnižšího místa prostřednictvím rekuperačního brzdění „vyrábí“ elektřinu, která dobije jejich baterii a jíž ve stanici na spodním toku řeky „odevzdají“ do sítě. Po vypuštění vody nákladní automobily vyráží na další kolo, a tak pořád dokola. Systém potřebuje jen kvalitní silnice a vybíjecí stanice podobné malým parkovištím, bateriové zařízení připojené k síti a nákladní automobily.

Schéma konceptu Electric Truck Hydropower. Čím větší převýšení mezi oběma krajními body na trase, tím lépe. (foto Hunt et al.)
Schéma konceptu Electric Truck Hydropower. Čím větší převýšení mezi oběma krajními body na trase, tím lépe. (foto Hunt et al.)

„Je to zajímavá alternativa výroby elektřiny díky své vysoké flexibilitě. Například, pokud je země v energetické krizi, může si koupit několik elektrických nákladních aut na výrobu vodní energie. Jakmile ale krize pomine, lze nákladní vozy využít k přepravě nákladu,“ říká Julian Hunt.

Navrhovaná technologie přestavuje velmi inovativní, čistý zdroj elektřiny. Odhady nákladů na tento koncept s elektrickými nákladními vozy předpokládají náklady ve výši 30 až 100 USD za MWh, což je výrazně méně než u konvenční vodní energie s 50 až 200 USD za MWh. Čím větší převýšení mezi oběma body na trase, tím lépe. Jako nejperspektivnější regiony s nejvyšším potenciálem se jeví Andy a Himaláje.

Při pohledu na globální dosah této technologie výzkumný tým odhaduje, že realizací konceptu Electric Truck Hydropower by bylo možné vyrobit 1,2 PWh elektřiny ročně, což odpovídá asi 4 % celosvětové spotřeby energie v roce 2019.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata