Přečerpávací elektrárnu bez nádrže a turbín, zato se spoustou nákladních aut, navrhuje k realizaci rakouský tým.
Horské oblasti v sobě skýtají velký potenciál pro výrobu elektrické energie z vody, a to i všude tam, kde nelze efektivně využít konvenční technologie. Mezinárodní tým výzkumníků z Mezinárodního institutu pro analýzu aplikovaných systémů (IIASA) v rakouském Laxenburgu v čele s Julianem Huntem navrhuje ve svém článku v časopise Energy velmi nekonvenční způsob využití vodní energie.
Ten je založený na elektricky poháněných nákladních automobilech, které mohou poskytnout flexibilní a čisté řešení pro výrobu elektřiny v horských oblastech, a to bez nutnosti přerušovat tok řeky, stavět přehrady, nádrže či tunely.
Neotřelý koncept se jmenuje Electric Truck Hydropower a předpokládá využití stávající silniční infrastruktury. V horní části toku řeky se velké cisterny naplní vodou, čímž se výrazně zvýší jejich hmotnost a při jízdě dolů do nejnižšího místa prostřednictvím rekuperačního brzdění „vyrábí“ elektřinu, která dobije jejich baterii a jíž ve stanici na spodním toku řeky „odevzdají“ do sítě. Po vypuštění vody nákladní automobily vyráží na další kolo, a tak pořád dokola. Systém potřebuje jen kvalitní silnice a vybíjecí stanice podobné malým parkovištím, bateriové zařízení připojené k síti a nákladní automobily.
„Je to zajímavá alternativa výroby elektřiny díky své vysoké flexibilitě. Například, pokud je země v energetické krizi, může si koupit několik elektrických nákladních aut na výrobu vodní energie. Jakmile ale krize pomine, lze nákladní vozy využít k přepravě nákladu,“ říká Julian Hunt.
Navrhovaná technologie přestavuje velmi inovativní, čistý zdroj elektřiny. Odhady nákladů na tento koncept s elektrickými nákladními vozy předpokládají náklady ve výši 30 až 100 USD za MWh, což je výrazně méně než u konvenční vodní energie s 50 až 200 USD za MWh. Čím větší převýšení mezi oběma body na trase, tím lépe. Jako nejperspektivnější regiony s nejvyšším potenciálem se jeví Andy a Himaláje.
Při pohledu na globální dosah této technologie výzkumný tým odhaduje, že realizací konceptu Electric Truck Hydropower by bylo možné vyrobit 1,2 PWh elektřiny ročně, což odpovídá asi 4 % celosvětové spotřeby energie v roce 2019.