Podle nového průzkumu společnosti Ernst & Young dosáhl zájem spotřebitelů o elektromobily celosvětového bodu zvratu a více než polovina kupujících automobilů uvedla, že chce, aby jejich příští vůz byl elektromobil. Američané nejsou tak nadšení jako spotřebitelé v Evropě a Asii.
Svět se nachází uprostřed globálního přechodu od vozidel s benzinovým motorem, k němuž vedou obavy o životní prostředí a v některých zemích také snaha vyhnout se přísným pokutám za vozidla se spalovacími motory.
Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo 13 000 lidí v 18 zemích, si elektromobil přeje pořídit 52 % respondentů v každoročním průzkumu mezi spotřebiteli, kteří plánují koupi nového vozu. To je skok o 22procentních bodů za dva roky. Zájem o elektromobily překročil 50 %, uvedla společnost Ernst & Young.
Největší zájem projevili kupující v Itálii (73 %), Číně (69 %) a Jižní Koreji (63 %). Menší zájem projevili spotřebitelé v Austrálii (38 %) a USA (29 %).
Volbu spotřebitelů na mnoha trzích pravděpodobně ovlivňuje vládní politika. Například Evropská unie plánuje do roku 2035 zakázat prodej konvenčních vozidel na plyn. Čína chce, aby do roku 2030 bylo 40 % prodaných vozidel elektrických, a na podporu tohoto přechodu využívá dotace pro kupující a další politická opatření.
Ve Spojených státech stanovil prezident Biden cíl, aby do roku 2030 bylo 50 % nových automobilů elektrických. Vzhledem k prudkému růstu cen benzínu však návrh na zvýšení daňových úlev pro spotřebitele, kteří se rozhodnou pro elektromobily, nyní naráží na odpor Kongresu.
Podle průzkumu E&Y 34 % respondentů poprvé označilo rostoucí sankce na konvenční automobily za klíčový faktor při rozhodování o koupi. A 88 % respondentů uvedlo, že by za elektromobil zaplatilo více.
Průzkum ukázal, že postupně mezi spotřebiteli oslabuje „strach z dojezdu“ elektromobilů. Týká se to zejména těch spotřebitelů, kteří již nějaký elektromobil měli a mají s ním tedy přímé zkušenosti. S rozvojem technologie baterií a zlepšením přístupu k nabíjecí infrastruktuře tyto obavy postupně zcela zmizí, odhaduje Ernst & Young.
„Tato zjištění skutečně znamenají zlomový bod na globálním trhu s nákupy automobilů,“ uvedl Randy Miller, vedoucí praxe firmy v oblasti pokročilé výroby a mobility pro zpravodajský server Axios. „Není pochyb o tom, že svou roli ve zdražení spalovacích motorů sehrálo celosvětové zvýšení cen benzínu, ale na prvním místě v seznamu motivů se také stále drží obavy o životní prostředí.“