4 „R“ pro budoucnost baterií z elektromobilů

Elektromobil (Michael Fousert, Unspash)
Elektromobil (Michael Fousert, Unspash)

Elektromobily jsou v dnešní době synonymem snahy o „zelenější“ dopravu. Pokud se ovšem nevyřeší problém nakládání s jejich bateriemi, elektrická auta žádný přínos pro ekologii nemusí znamenat.

Jak říká Paul Anderson, profesor strategických elementů a materiálové udržitelnosti, „tempo růstu elektromobilového průmyslu je děsivé. Za 10 až 15 let nás čeká časovaná bomba spousty použitých baterií pro elektromobily. Ačkoliv ještě několik let budou silnicím dominovat vozidla se spalovacími motory, současně s nimi dosáhnou kritického množství i elektromobily.“

Server CNET přišel s konceptem 4 R, který má pomoci situaci vyřešit.

Opětovné použití (Reuse)

Na trhu existují společnosti, např. VinFast, Nio či Ample, které se zaměřují na způsoby opětovného použití baterií z elektromobilů, a to zejména z havarovaných vozů, kdy můžou posloužit jako náhradní autodíly. Tento koncept je však omezen životností baterií, jelikož ty mají v určitý moment příliš nízkou kapacitu.

Nový smysl (Repurpose)

Když se u staré baterie sníží její kapacita, sice ji už nelze použít v elektromobilu, ale to neznamená, že se nemůže použít pro jiný účel. Společnost 4R Energy, která s konceptem repurposingu pracuje, označuje vysloužilé baterie stupni B a C, kdy B lze použít pro běžné, ale méně náročné napájení, např. pro elektrické závory na železničních přejezdech či vysokozdvižné vozíky, stupeň C má svou kapacitu ještě nižší, ale lze ho použít tam, kde je odběr přerušovaný a obvykle nízký, např. pro nouzové LED osvětlení budov.

Recyklace

Recyklace je u baterií z elektromobilů komplikovanější než u mnoha jiných druhů odpadu. Je to dané tím, že se jedná o velké, těžké a složité soubory materiálů a obalů. Existují však již společnosti, které se tímto problémem zabývají. Např. Redwood Materials, jejímž mottem je, že „největší doly na lithium a kobalt na západní polokouli se nacházejí ve sběrnách odpadu.“

Snížení počtu (Reduce)

Toto řešení na rozdíl od předchozích není technologické, ale cílí na změnu společenského myšlení. Ne každý totiž nutně potřebuje elektromobil s dlouhým dojezdem, a může si tedy pořídit cenově dostupnější vůz, který i vyžaduje menší baterii.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata