28. 03. 2024
|
emovio.cz logo

Amsterdam zahájil elektrifikaci městských trajektů

(Foto: ABB)
(Foto: ABB)

Mnoho měst ležících na břehu moře či oceánu řeší aktuální výzvy elektromobility nejen v kontextu silniční dopravy, ale i dopravy lodní. Řadí se mezi ně i nizozemský Amsterdam, který začal vyřazovat dieselové trajekty z 30. let minulého století a nahrazovat je trajekty elektrickými.

V současné době je součástí amsterdamské flotily trajektů pět nových elektrických plavidel, která budou zajišťovat nepřetržitou dopravu přes Noordzeekanaal. Nové trajekty objednal městský dopravní podnik Gemeentelijk vervoerbedrijf (GVB) v rámci své snahy o přeměnu ve společnost s bezemisním provozem. GVB chce novými elektrickými trajekty postupně nahradit celou stávající flotilu lodí s naftovými motory, která pochází z 30. let 20. století.

Společnost nasadí elektrické trajekty na třech frekventovaných trasách kanálu, na nichž se ročně přepraví více než 350 000 lidí. Zakázku na výstavbu plně automatizovaných nabíjecích stanic získala společnost BAM Infra Rail, která je součástí skupiny BAM Group, významné stavební, realitní a inženýrské společnosti. Aby bylo zajištěno bezpečné a efektivní nabíjení a optimalizována životnost baterií, nesmí být stejnosměrný proud (DC) o napětí 750 V, který nabíjecí stanice dodávají, ovlivňován výkyvy v elektrické síti. Důležitou součástí infrastruktury proto jsou technologie umožňující převod střídavého napětí na stabilní stejnosměrné.

Jejich instalaci zajišťuje společnost ABB, která již dodala tři moduly, u nichž je převod výkonu založen na technologii bipolárních tranzistorů s integrovaným hradlem (IGBT). Tato technologie reaguje na události v síti a kompenzuje poklesy napětí, a zajišťuje tak velmi stabilní stejnosměrný výstup s minimálním zkreslením sítě.

Pro trajekty je využit design typu „plug-in hybrid“, nicméně v běžném provozu budou trajekty využívat stoprocentně elektrickou energii z baterií o kapacitě 680 kWh. Generátor bude zapnut pouze v případě, že vítr přesáhne sílu 8 stupňů Beaufourtovy stupnice.

„Řešení rychlého nabíjení dodané společnostmi BAM a ABB je plně automatizované a lze jej snadno začlenit do jízdního řádu trajektu. Elektrický provoz znamená, že nevznikají žádné emise pevných částic ani oxidu uhličitého. Poté, co bude uvedeno do provozu všech pět elektrických trajektů, a staré dieselové lodě budou vyřazeny, ušetříme 800 000 litrů nafty ročně, čímž eliminujeme více než 2 400 tun emisí uhlíku,“ uvedl Alain Asin, projektový manažer společnosti GVB.

Nové trajekty GVB mohou přepravovat až 400 cestujících, 20 osobních vozů nebo 4 nákladní automobily. První trajekt z flotily byl uveden do provozu v srpnu 2021 a podle prvních reakcí cestujících je nyní cestování mnohem pohodlnější, tišší a čistší. Trajekty budou v provozu nepřetržitě, ve dne i v noci, přičemž po každé dvacetiminutové okružní jízdě budou mít pouze tři minuty na dobití baterií. Proto je rychlé nabíjení rozhodujícím faktorem pro zachování spolehlivého provozu.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata