Společnost Tesla ve čtvrtek 23. prosince náhle změnila názor a na dotykových displejích svých vozů již nebude povolovat hraní videoher za jízdy. Postoj změnila poté, co tuto funkci začaly vyšetřovat americké federální úřady.
„Po zahájení předběžného hodnocení funkce Passenger Play společnosti Tesla informovala společnost Tesla agenturu, že mění funkčnost této funkce,“ uvedl mluvčí Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) podle agentury Reuters. „V nové aktualizaci softwaru bude nyní funkce Passenger Play uzamčena a nepoužitelná, pokud je vozidlo v pohybu.“
Od neznámého řidiče
Vyšetřování funkce „Passenger Play“ zahrnuje Modely S, 3, X a Y vyrobené v letech 2017 až 2022 a bylo oficiálně zahájeno 21. prosince. A to na základě stížnosti, kterou v listopadu podal neznámý majitel vozu Tesla. Ve stížnosti bylo uvedeno, že funkce umožňuje hraní videoher a prohlížení webových stránek během jízdy.
„Hraní videoher je údajně vyhrazeno pouze pro cestující. Prohlížení webových stránek je dostupné komukoli a kdykoli,“ uvádí se ve stížnosti. „Proč může výrobce zobrazovat z podstaty rozptylující obsah a zaplnit jím dvě třetiny obrazovky, na kterou se řidič spoléhá při získávání všech informací o vozidle? NHTSA musí zakázat veškeré živé video na předním sedadle a veškerého interaktivní prohlížení webových stránek za jízdy. Umožnit, aby řidič byl za jízdy takto rozptylování je bezohledná nedbalost.“
V dokumentaci k šetření, kterou NHTSA zveřejnila 22. prosince – tedy den předtím, než Tesla změnila svůj postoj – se uvádí, že funkce známá jako „Passenger Play“ je řidičům k dispozici od prosince 2020. Hry se zobrazují na velkém dotykovém displeji uprostřed palubní desky. Před prosincem 2020 bylo hraní povoleno pouze tehdy, když bylo vozidlo zaparkované, uvádí se v dokumentu o vyšetřování NHTSA.
Ačkoli název napovídá, že je určena pro hraní cestujícími, ve skutečnosti nic nebránilo řidičům hrát za jízdy. Řidič vozidla navíc nemusí nutně hrát, aby to odvádělo jeho pozornost od řízení: i když hru hraje spolujezdec, a ne řidič, „může to rozptylovat pozornost řidiče a zvyšovat riziko nehody“, uvedla v dokumentu NHTSA.
Společnost Tesla na dotazy médií odpovídá jen zřídka, a ani tento případ nebyl výjimkou. Záležitost nekomentoval i přes četné otázky novinářů z nejrůznějších redakcí.
Hry, filmy, nehody
Jak jsme psali v našem přechozím textu, Tesla si s rozšířením nabídky svého infotainmentu o položky z oblasti zábavního průmyslu začala pohrávat již v roce 2019. Tehdy začala instalovat první videohry, které však bylo možné spustit pouze tehdy, když bylo auto v klidu.
Ve stejném roce Tesla také zavedla streamování videoslužeb Netflix a Hulu. I tyto služby se však okamžitě deaktivují, jakmile se dá vůz do pohybu. „Až regulační orgány schválí úplnou autonomní jízdu, umožníme sledování videa i za jízdy,“ tweetoval však již před časem Elon Musk, aby navnadil své fanoušky na pořádnou porci zábavy.
Nové hry automobilka přidala do balíčku online softwarové aktualizace, která se uskutečnila letos v létě a týkala se většiny vozů značky Tesla. Tyto hry ale na rozdíl od těch předchozích může hrát jak spolujezdec, tak i řidič, což vyvolává otázky, zda Tesla tím, jak pospíchá s přidáváním stále nových technologií a funkcí do svých vozů, aby byla o krok před konkurencí, neohrožuje silniční bezpečnost až příliš.
Je vcelku všeobecně známo, že autopilot Tesly čelí již několik let kritice bezpečnostních expertů. Jejich kritika se může opřít o smutná fakta: podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) způsobily vozy Tesla, resp. jejich řidiči jízdou bez držení volantu a nesledováním dopravního provozu od roku 2016 nejméně 12 úmrtí.
Loni v létě například americká policie vznesla obvinění proti muži ze Severní Karolíny, který sledoval film na svém telefonu, když jeho Tesla Model S se zapnutým autopilotem narazila do policejního vozu. Nehoda se naštěstí obešla bez vážnějších zranění. Forenzní data z mnohem vážnější havárie Tesly v roce 2018 zase naznačují, že řidič pravděpodobně hrál mobilní hru Three Kingdoms, když jeho auto řízené autopilotem narazilo v plné rychlosti do betonového bloku oddělujícího jízdní pruhy.
Hlavně se nerozptylovat
Nepozornost obecně je ve Spojených státech hlavní příčinou rostoucího počtu úmrtí při dopravních nehodách. Za prvních šest měsíců letošního roku tam podle odhadů ministerstva dopravy zemřelo při dopravních nehodách 20 160 lidí. To bylo o 18,4 procenta více než v prvním pololetí roku 2020 a celkově nejvíce od roku 2006.
NHTSA i s ohledem na tento znepokojivý vývoj vydala pokyny, v nichž automobilkám sděluje, že jakákoli zábavní zařízení ve vozidle by měla být navržena tak, aby je řidič nemohl používat „k provádění výrazně pozornost rozptylujících sekundárních úkonů během řízení“.
K těmto nežádoucím úkonům podle NHTSA patří jakékoli zobrazení ve formě „videa a neustále se pohybujících obrázků“ a také „videotelefonní hovory a jiné formy videokomunikace, sledování videozáznamů a televize“. Všechny tyto funkce by měly být v době, kdy se auto pohybuje, deaktivovány.
Je pravda, že tyto bezpečnostní pokyny explicitně nezmiňují videohry hrané na zabudované infotainmentové obrazovce vozidla. Zákaz videoher je však zcela výslovně uveden v zákonech řady zemí pojednávajících o používání mobilních telefonů během řízení. Právní analogie je tedy více než zřejmá.
Oficiálně se uvádí, že nepozornost řidiče se na celkovém počtu dopravních nehod podílí zhruba 10 procenty. Podle Steva Kiefera z General Motors, který vede nadaci zaměřenou na boj proti nepozornosti při řízení, ale i podle dalších bezpečnostních expertů je skutečný počet těchto nehod mnohem vyšší, protože v mnoha případech, kdy na počátku byla řidičova nepozornost, nakonec policie klasifikuje příčinu nehody jinak, například jako bezohlednou jízdu. Podle Kiefera se skutečné množství nehod z nepozornosti blíží 50 procentům.
Řada automobilek do svých vozů dává „pojistky“, které výrazně snižují pravděpodobnost, že řidič bude rozptýlen infotainmentovým panelem vozidla. DVD přehrávač ve vozech Stellantis například funguje pouze tehdy, když se vůz nepohybuje. Obdobně pracuje i řada navigačních systémů napříč značkami vozů. Ty neumožňují zadávat adresy ručně, pokud je automobil v pohybu. Vozy Mazda dokonce za jízdy blokují většinu dotykových prvků obrazovky.
Tesla tlačí na pilu
Společnost Tesla není ve sporech kolem bezpečnosti provozu nováčkem. Její přístup k zavádění technologických novinek do vozidel je v mnoha ohledech podobnější přístupů velkých technologických firem ze Silicon Valley než tradičním automobilkám.
V posledních letech byla například opakovaně kritizována za to, jak rychle nasazuje do reálného provozu asistenční funkce pro řidiče, které vozům Tesla umožňují zpomalovat, zrychlovat, a dokonce měnit jízdní pruhy bez zásahu řidiče.
Jak říkají kritici, nespolehlivá funkce prohlížeče vám sice otráví život, ale na životě nikoho přímo neohrozí. Nespolehlivý „autopilot“ osobního vozu (který ve skutečnosti autopilotem vlastně není, byť ho Tesla pod tímto název inzeruje) ovšem může způsobit vážné škody na majetku i životech.
Společnost upozorňuje, že řidiči, kteří tyto funkce, známé jako „Autopilot“ a „FSD“, používají pro plně samostatné řízení, musí zůstat ve střehu a mít ruce na volantu. Tesla však byla kritizována za to, že řidičům usnadňuje nevěnovat pozornost, a také za řadu nehod, do nichž se zapojily vozy v režimu Autopilot.
Úřad NHTSA v současné době vyšetřuje společnost Tesla kvůli nejméně 11 nehodám, při nichž se vozy využívající jejího Autopilota nebo jiné samořídicí funkce srazily s vozidly záchranné služby, když přijely na místo předchozí nehody. Těchto 11 nehod má podle agentury na svědomí 17 zraněných a jedno úmrtí.
Americké regulační orgány upozorňují na to, že rozptýlená pozornost řidičů představuje hlavní bezpečnostní riziko na amerických silnicích. NHTSA odhaduje, že v roce 2019 zahynulo při nehodách s účastí roztržitých řidičů 3 142 osob.
Další ilustrací velmi přístupu Tesly může být konkurencí méně kvalitní vnitřní kamery, jimiž jsou vybaveny některé vozy Tesla a které mají za úkol při aktivování autopilota sledovat obličej řidiče, hlavně pak jeho pohled. Testy však ukázaly, že ve tmě tyto kamery fungují hůře a nedokážou řidičovy oči sledovat přesně.
Před čtyřmi lety po již zmíněné fatální nehodě způsobené chybou autopilota americká Národní rada pro dopravní bezpečnost (National Transportation Safety Board) Tesle doporučila, aby do vozů začala instalovat i infračervené kamery, právě kvůli lepšímu monitorování řidiče. Infračervené kamery již ve svých autonomních systémech používají například General Motors nebo Ford. Tesla tak ale zatím neučinila.