Firma „chorvatského Elona Muska“ Mate Rimaca existuje jen dvanáct let a vznikla v podstatě náhodou. Dnes se na jeho technologie spoléhají giganti jako Hyundai, ale i celá řada výrobců exkluzivních superaut.
Když si Mate Rimac v roce 2007 sám přestavěl BMW řady 3 (E30) na elektrický pohon, byl to zlomový okamžik. Svoji firmu založil v roce 2009 a o dva roky později přijal první zaměstnance. Postupně si získal značnou pozornost a nyní v oblasti elektrifikace patří k absolutní světové špičce, když pracuje pro celou řadu významných automobilek.
Disponuje vyspělým know-how týkajícím se elektrického pohonu, baterií, výkonové elektroniky a dalších elektronických systémů. Mezi jeho zákazníky patří takové veličiny, jako jsou značky Aston Martin, Kia, Hyundai, Porsche, Koenigsegg, Automobili Pininfarina a mnohé další.
Rimac s Porsche a Hyundaiem se podílely na technologii 800V palubní sítě. Pro korejskou značku vyvíjí pohonné ústrojí pro elektrický sportovní vůz a hybrid s palivovými články. Dílem Rimacu je mj. celé pohonné ústrojí pro elektrický supersport Pininfarina Battista, trakční baterie pro Aston Martin Valkyrie i pro švédský Koenigsegg Regera.
Dosavadní vyrobené vozy od Rimacu byly vesměs různé vývojové verze elektrického hypersportu. Velké publicity se mu dostalo hlavně po nehodě moderátora pořadu The Grand Tour Richarda Hammonda. Při ní Rimac Concept_One shořel a nad budoucností malé chorvatské firmy visel velký otazník.
Naštěstí se Mate Rimacovi podařilo situaci ustát a brzy poté následovala další vývojová verze C_Two (Concept Two). V polovině letošního roku konečně došlo na skutečnou produkční verzi Rimacu, která dostala jméno Nevera, což je jméno bouře, která se občas objevuje na chorvatském pobřeží. Stojí téměř 2 miliony eur a chorvatská firma počítá s produkcí 150 vozů.
Elektrický hypersport s bateriemi o kapacitě 120 kWh pohání čtveřice elektromotorů, pro každé kolo jeden. To prý umožňuje citlivé dávkování výkonu a vektorování točivého momentu. Celkový výkon je 1408 kW neboli 1914 koní a točivý moment má neméně famózní hodnotu 2360 Nm. Sprint na stovku Nevera zvládne za 1,97 s a již za 9,3 s jede třístovkou, přičemž největší rychlost je 412 km/h. V létě chorvatský model ustavil nový světový rekord na čtvrt míle časem 8,582 sekundy a stal se tak oficiálně nejrychlejším autem na světě.
Její kapalinou chlazenou lithium-mangan-niklovou baterii přitom údajně jde při použití rychlé DC nabíječky dobít z nuly na 80 % kapacity za pouhých 19 minut. Baterie ve tvaru písmene H je součástí konstrukce podvozku a její umístění pomáhá k dosažení rozložení hmotnosti v poměru 48:52.
Monokok Nevery je navíc údajně největší jednodílnou strukturou z uhlíkových vláken v automobilovém průmyslu. Vůz má elektrohydraulické rekuperační brzdy s 15palcovými karbon-keramickými kotouči od Bremba se šestipístkovými třmeny.
Rimac má velké plány. V domácím Záhřebu plánuje stavbu nové supermoderní továrny za 200 milionů eur, která od roku 2023 umožní další expanzi firmy. Ve Spojeném království navíc založil kancelář pro výzkum a vývoj.
Rimac Group dnes vlastní ze 37 % Mate Rimac, 24 % má koncern VW prostřednictvím značky Porsche a mezi akcionáře patří s 12 % i automobilka Hyundai. Rimac Group je výhradním vlastníkem společnosti Rimac Technology a z 55 % společného podniku Bugatti-Rimac, jehož součástí jsou Bugatti Automobiles a Rimac Automobili. Zbývajících 45 % patří Porsche a přes něj koncernu Volkswagen.
Kromě dodávek komponent pro Porsche (dodává systém rychlého nabíjení a další prvky pro Porsche Taycan) má především pomoci se značkou Bugatti. Chorvatská firma poskytne své elektrické know-how a flexibilitu moderního start-upu a bude se podílet na vývoji nových modelů Bugatti.
Chorvaté vyvinou nástupce Chironu, který má mít silně hybridizovaný pohon. Další modely francouzské značky po roce 2030 ale mají být již plně elektrické. Bugatti pro změnu pomůže Rimacu s technologií karbonových vláken a distribuční sítí pro jeho nový elektrický supersport Nevera.
Jméno Mateho Rimaca si tedy určitě dobře zapamatujte, ještě mnohokrát o něm v souvislosti s velkými věcmi uslyšíte. A přitom to byl na začátku jen takový malý nenápadný chorvatský start-up…