Automobilka Toyota chce do roku 2050 být „klimaticky neutrální“, ale nespoléhá na čistokrevné elektromobily. Nadále se bude zaměřovat na „technologickou otevřenost“.
Společnost uvádí, že do roku 2025 chce rozšířit nabídku elektrifikovaných modelů na 70, včetně 15 čistě elektrických vozidel. Nejen podíl elektromobilů na celkovém počtu 70 plánovaných modelů svědčí o tom, že se japonská společnost ve střednědobém horizontu výrazně zaměřuje na částečně elektrický pohon.
Prodej hybridů, bateriových elektromobilů a vozidel s palivovými články má do té doby vzrůst na 1,5 milionu kusů a podíl na trhu má přesáhnout sedm procent. Podle Toyoty bude nejméně 150 tisíc vozidel (deset procent) lokálně bezemisních, což znamená, že budou mít bateriový elektrický pohon nebo pohon palivovými články. Dalších 1,2 milionu (80 procent) budou hybridní nebo plug-in hybridní vozidla. To znamená, že podíl elektrifikovaných vozidel určených pro Evropu bude podle japonské společnosti v roce 2025 činit nejméně 90 procent.
Toyota ve svém prohlášení neuvádí podrobnosti o jednotlivých modelech, protože se spíše zabývá dosažení globálního cíle klimatické neutrality. V Evropě bude společnost pravděpodobně pokračovat v hybridním kurzu a v budoucnu i v nabídce bateriových elektromobilů – podle sdělení bude v Evropě nabízeno 55 elektrifikovaných modelů. Ty se připojí k novému „vodíkovému“ modelu Mirai a případným dalším vozům s palivovým článkem.
Zatímco „některé společnosti“ se v tomto ohledu soustředí pouze na jedno řešení, Toyota sází na různé technologie, „aby se k nim dostala rychleji a komplexněji“. „Toyota je plně oddána cíli dosáhnout do roku 2050 celosvětové uhlíkové neutrality a bude i nadále investovat do více nízkouhlíkových technologií a inovačních řešení, abychom zajistili splnění potřeb našich zákazníků v každé zemi a regionu,“ uvedl James Kuffner, ředitel pro digitální technologie společnosti Toyota Motor Company.
V oblasti bateriových elektromobilů Toyota nedávno poprvé představila modelovou řadu „beyond Zero“ založenou na platformě e-TNGA s konceptem bZ4X do budoucna společnost investuje do nových bateriových technologií (včetně polovodičových baterií) a také do „stále účinnějších elektromotorů a vylepšené výkonové elektroniky“. U palivových článků Toyota nespecifikuje zaměření budoucího vývoje, ale zdůrazňuje, že „povědomí o významném ekologickém potenciálu vodíku“ roste.
Navzdory elektrifikaci však spalovací motory hrají důležitou roli i na cestě ke klimatické neutralitě, a to zejména s cílem zahrnout do ní populaci vozidel. V této souvislosti jsou jako oblasti výzkumu na cestě ke klimatické neutralitě zmíněna „vodíková paliva, jakož i další nové obnovitelné alternativy e-paliv z vodíku a biopaliv“. „Toyota je přesvědčena, že je její povinností zajistit, aby každý & každý zákazník měl možnost vybrat si na cestě k uhlíkové neutralitě produkt s co nejnižšími emisemi CO2 – bez ohledu na trh, segment a rozpočet,“ napsala Toyota.