Trh s elektrickými koly zažil v roce 2020 v Česku opravdový boom. Meziročně se počet prodaných strojů zvýšil o polovinu a dosáhl hodnoty 120 tisíc. Každé třetí v Česku prodané kolo bylo s elektropohonem.
Není to zřejmě konec růst. Trh elektrokol se má podle analytiků v následujících deseti letech zvětšit až patnáctkrát. Podle některých odhadů by se v příštích několika málo letech elektrická kola prodávat více než kola klasická.
Zhruba 80 procent z elektrokol prodaných v Česku, bylo také u nás vyrobeno. V ČR se loni vyrobilo celkem zhruba 240 tiscí elektrokol, z toho přes 60 procent mířilo na export. Vyplývá to z údajů společnosti Ekolo.cz.
Není z čeho vyrábět
Prodeji se prodejci a především výrobci také potýkají s převisem poptávky nad nabídkou. Většina známějších značek již má celou letošní produkci elektrických kol předprodánu prodejcům.
Výrobu více kusů neumožňuje celosvětový zásadní nedostatek mechanických komponent, jako je řazení, pláště, rámy a též nedostatek článků pro baterie, kde výrobci elektrokol sdílí zdroje s producenty elektromobilů. Proto, i přes aktuální nucené uzavření, hlásí prodejny elektrokol na začátku roku značný zájem kupujících prostřednictvím e-shopových objednávek. Největší zájem je o modely cestovních elektrokol v cenovém rozsahu od
35 až 55 tisíc korun.
Evropská komise v rámci schváleného obřího finančního balíku Fondu obnovy doporučuje členským státům, aby z kapitoly investic do dopravních staveb určili alespoň desetinu na zlepšení infrastruktury pro jízdu na kole. Návrh České republiky, který byl komisi předložen, však v této kapitole nepočítá s žádnými prostředky na tuto výstavbu.
Velká část uživatelů elektrokol své stroje upravuje. Nejčastěji jde o navyšování rychlosti, přičemž maximální povolený rychlostní limit, do kterého může pomáhat při jízdě elektrický motor, činí 25 km/h. Poté by se měl motor vypnout. Podle Centra dopravního výzkumu je tzv. tuningem opatřena více než polovina z nich.