Dnešní velkoměsta produkují v každém okamžiku obrovská množství dat. Ta pocházejí z kamer a nejrůznějších senzorů, které jsou ovšem většinou součástí lokálních a v širším měřítku nekooperujících systémů. Nový dopravní projekt, který byl nedávno uveden do provozu v australském Melbourne, zapojil do práce s těmito kvanty dat umělou inteligenci s cílem umožnit v rámci jednoho řešení řidičům i ostatním účastníkům dopravního provozu zkrátit si trasu, ušetřit čas, cestovat bezpečněji a samozřejmě také snižovat emise.
V „inteligentním koridoru“, jak Australané systém nazývají, nyní po dobu tří let poběží zkušební provoz na 2,5 km dlouhém úseku důležité městské dopravní tepny Nicholson Street, tedy v jedné z nejrušnějších lokalit celého Melbourne. Na projektu spolupracují melbournská univerzita, rakouská společnost Kapsch TrafficCom a ministerstvo dopravy státu Victoria.
První a největší
Systém pracuje s aktuálními i historickými daty získanými z velmi košaté sítě kamer a senzorů, včetně kamer z uzavřených televizních okruhů, bluetooth senzorů, stanic monitorujících kvalitu ovzduší, monitoringu aktuálního stavu veřejné dopravy, meteostanic nebo dat z dopravních semaforů. Některé z těchto datových zdrojů již nějaký čas fungují v celém městě, jiné byly nyní nainstalovány v oblasti čtvrti Carlton jako součást samostatného projektu AIMES (Australian Integrated Multimodal EcoSystem), který realizátoři projektu označují jako „první a největší světový ekosystém pro testování propojených dopravních technologií ve komplexním městském prostředí“. Podle nich je to poprvé, co bylo takové množství aktuálních a historických dat použito k řízení dopravního provozu, který má být navíc v reálném čase zpracováván pomocí umělé inteligence a algoritmů hlubokého učení. Výstupy, které bude tento systém, zvaný EcoTrafiX, poskytovat, by měl mít široké spektrum využití.
Systém bude například umět ovládat semafory na každé křižovatce tak, aby byly dopravní toky co nejplynulejší. „Dokážeme se během okamžiku zaměřit na videostream z jedné ze stovek až tisíců kamer v celé síti a na naší univerzální platformě pro hluboké učení provedeme analýzy. Provedeme například detekci délky fronty vozidel v konkrétních jízdních pruzích. Na základě toho se pak upraví načasování změny signálu na semaforech. Tímto způsobem lze dynamicky upravovat a optimalizovat křižovatky v celém daném koridoru,“ uvedl David Bolt ze společnosti Kapsch.
Pestrá škála funkcí
Systém dokáže také ovlivňovat dopravní toky s ohledem na dopravní nehody nebo v případě potřeby vyrovnat dopravní zátěž v dané lokalitě. Pokud například nějaká nehoda brání tramvajím v průjezdu určitou křižovatkou, systém dokáže do každé blížící se tramvaje zaslat doporučení cestujícím, aby s ohledem na to, kam mají namířeno, přestoupili na jiný dopravní prostředek, případně pokračovali pěšky.
Systém rovněž umí monitorovat přechody pro chodce a poskytovat o dění na nich informace vozidlům, která se k nim blíží. Tato funkce je zvláště užitečná ve špatně přehledných místech, například na jedné konkrétní křižovatce, kde ostře odbočující řidiči nevidí lidi přecházející silnici, dokud nejsou téměř u nich. V rámci testovacího provozu tedy budou do vybraných vozů značky Lexus zasílána varování v okamžiku, kdy systém zjistí, že se řidiči těchto vozů k tomuto kritickému místu blíží.
Významnou součástí systému bude rovněž tzv. správa stavů ohrožení. V rámci tohoto monitoringu se operátorovi ve chvíli, kdy systém detekuje něco podezřelého, co implikuje potenciální problém, vyšle výstražná zpráva. Operátoři pak budou moci reagovat buď tím, že si vyberou ze seznamu automaticky generovaných reakcí na danou situaci, nebo si budou moci zvolit „manuální“ řešení, tedy že sami provedou analýzu všech dostupných datových toků, včetně živého videostreamu z místa ohrožení, aby zjistili, co se děje, a na základě toho pak zareagují. Systém jim rovněž nabídne historickou revizi podobných incidentů z dané lokality, včetně toho, jaké reakce byly v minulosti podniknuty a jaké byly jejich účinky.
Od křižovatek po celá města
V průběhu příštích tří let realizační tým očekává, že otestuje také funkci umožňující vozidlům záchranných složek projíždět všemi křižovatkami na trase na zelenou, dynamické usměrňování dopravy v okolí škol v časech obvyklého příchodu a ochodu dětí nebo přesměrování dopravy v reakci na zhoršenou kvalitu ovzduší.
Další důležitou funkcí systému by mělo být automatické zasílání textových zpráv majitelům aut, která parkují na místech, v nichž brání dopravnímu provozu. Vychází se při tom z předpokladu, že tito majitelé budou ochotni spolupracovat a přemístí svá vozidla dříve, než tak učiní odtahová služba.
Podle společnosti Kapsch je systém navržen tak, aby se dal škálovat od jednotlivých křižovatek a krátkých dopravních koridorů až po masivní celoměstská řešení. Vzhledem k tomu, že jeho funkčnost není nijak podmíněna konkrétním místem, může prý spolehlivě pracovat kdekoli a s jakýmikoli dostupnými daty.