Automobilová výroba loni v Česku poklesla. Podíl nových elektrických vozů dosáhl 11 procent

Nové vozy opouštějí výrobní linku v nošovickém závodě Hyundai (Foto: Hyundai)
Nové vozy opouštějí výrobní linku v nošovickém závodě Hyundai (Foto: Hyundai)

Nedostatek polovodičů a i jinak narušené dodavatelské a logistické řetězce loni způsobily, že se tuzemská výroba vozidel propadla na úroveň před osmi lety. V roce 2021 tak bylo vyrobeno 1 141 698 silničních vozidel všech typů. Vzhledem k roku 2020 to představuje pokles o 3,7 procenta. Pokles se dotkl především výroby osobních vozidel a autobusů, ostatní segmenty tuzemské finální výroby oproti roku 2020 vzrostly.

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo loni podle statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP) celkem 121 262 elektrických, což odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 11 procent. Čistě elektrických vozů bylo vyrobeno 72 169 (tj. 6,5 procenta), plug-in hybridů opustilo výrobní linky 49 093 (tj. 4,4 procenta).

Pokud se zaměříme na největší automobilové výrobce u nás, pak ve Škodě Auto činil podíl elektrických vozidel na celkové výrobě 11,4 procenta (77 620 elektromobilů, z toho 49 701 čistě bateriových a 27 919 plug-in hybridů), na veškeré produkci Hyundai pak dokonce 15,9 procenta (43 642, z toho čistě bateriových 22 468 a 21 174 plug-in hybridů).

Z uvedených dvou automobilek dopadl nedostatek polovodičových čipů tíživěji na Škodu Auto. Její nezkompletované vozy se již počítají na desetitisíce a problém s čipy se týká i nového elektrického modelu Enyaq. Ten by přitom měl být jednou z vlajkových lodí automobilky.

Složitý rok

„Rok 2021 byl pro automobilový průmysl velmi složitý. V globálně úzce propojeném odvětví se naplno projevily následky pandemie covidu-19. Autoprůmysl čelil nedostatku vstupních surovin, materiálů a klíčových komponentů. Celosvětová krize na trhu s polovodiči pak vedla k výraznému útlumu výroby automobilů po celém světě. Řada automobilek, a tedy i jejich dodavatelé, byla nucena v průběhu roku zpomalovat či úplně zastavovat své výrobní linky. To vše při extrémním nárůstu cen vstupů, dopravy a energií,“ hodnotí uplynulý rok Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Odhadujeme, že kvůli čipové krizi nebylo v České republice v roce 2021 vyrobeno až 300 000 osobních vozidel, o která by jinak na trhu byl zájem. V roce 2022 bychom se opět mohli vrátit k růstovým hodnotám, byť situace s dodávkami čipů i dalších komponentů zůstává nadále napjatá.“

Vedle této operativní krize však autoprůmysl čelí také strukturální transformaci směřující k čisté mobilitě a udržitelné výrobě. „Jedenáctiprocentní podíl elektrických vozidel na celkové výrobě automobilů v roce 2021 svědčí o připravenosti českého autoprůmyslu na dané trendy. Je pozitivní, že se v Česku chystá širší podpora čisté mobilitě včetně investic do budování infrastruktury. Stále nás ale ve spolupráci se zástupci státu čeká celá řada úkolů, včetně využití investic do modernizace průmyslu a dekarbonizace výroby. Dále bude zapotřebí posílit podporu výzkumu a vzdělávání tak, aby tuzemská ekonomika lépe reagovala na požadavky průmyslu a nesnižovala tím svůj ekonomický potenciál,“ doplňuje Zdeněk Petzl.

Vedle osobních elektrických vozů se v roce 2021 v Česku vyráběly i elektrické autobusy. Společnost SOR Libchavy z celkem 552 autobusů (což znamenalo meziroční nárůst o 4,9 procenta) vyrobila 60 vozidel s čistě elektrickým pohonem, tedy téměř 11 procent. Škoda Electric vyrobila v minulém roce 6 elektrických autobusů. Další elektrobusy značky Škoda by však měly následovat v brzké době, protože jen Praha by na začátku února měla získat 13 těchto vozidel.

Prodeje elektromobilů dále rostly

Pokles v loňském roce v rámci EU zaznamenala také Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). Prodej všech nových vozů v EU poklesl o 2,4 % na 9,7 milionu (v posledním měsíci loňského roku byl ale propad mnohem výraznější: o 22,8 procenta na 795 295 vozů), a to i přes rekordně nízkou srovnávací základnu z roku 2020. Tento pokles byl především důsledkem nedostatku polovodičů, který negativně ovlivňoval výrobu automobilů v průběhu celého loňského roku, ale zejména během jeho druhé poloviny. Registrace nových automobilů se snížily o 3,3 milionu v porovnání s předkrizovým prodejem v roce 2019.

Celkový propad se – možná poněkud překvapivě – příliš nedotkl elektromobilů, naopak. V porovnání s nárůstem prodejů veškerých lehkých vozidel se celosvětový prodej elektromobilů zvýšil v závislosti na regionu tři- až osmkrát. V Evropě dosáhl tento nárůst 157 procent, v USA 166 procent a v Čímě dokonce 197 procent. Všechny hlavní světové trhy kromě Japonska tak loni hlásily rekordní přírůstky elektrických vozidel.

Z hlediska podílu elektromobilů na veškerém domácím prodeji automobilů vede v celosvětovém srovnání jednoznačně Norsko – loni se tam elektrické vozy podílely na prodeji nových automobilů 80 procenty.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata