27. 09. 2022
|
emovio.cz logo

Porsche mezi elektrickými koly – to je značka Greyp

(Foto: Greyp)
(Foto: Greyp)

Složitým obdobím, které podle všeho ještě nemusí být zdaleka u konce, prochází v současnosti odvětví automobilového průmyslu. Nedostatek polovodičů na trhu a další problémy spojené s koronavirovou pandemií přinutily mnohé automobilky snížit nebo dokonce přerušit svůj provoz. Výroba vozidel tak zaznamenala nejen v Česku, ale i ve světě rekordní propad. I z tohoto důvodu si musí nyní zákazníci za nové vozy výrazně připlatit. Zároveň rostou i náklady na údržbu aut. Právě polovodičové čipy jsou přitom pro fungování moderních automobilů nepostradatelné. V dnešním průměrném voze jich nalezneme asi 1500, v těch nejvyspělejších až dvojnásobek.

„V době pandemie došlo k výraznému nárůstu poptávky po elektronice, pro kterou jsou čipy rovněž nezbytné. Některé továrny také přešly na výrobu nové generace čipů, se kterými automobilky nechtějí pracovat. Svou roli sehrála i přírodní neštěstí, jako například požár v továrně Intelu, což je jeden z nejvýznamnějších producentů. Nemůžeme opominout ani prudké zdražení lodní dopravy po zablokování Suezského průplavu,“ popisuje současnou situaci Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.

Jiný obchodní model

Tato krize se ale zatím příliš nedotkla produkce elektrokol. Jejich prodeje v současné době výrazně zastiňují odbyt tradičních bicyklů. I Porsche, proslulý výrobce luxusních sportovních vozů, se rozhodl vstoupit do tohoto tržního segmentu a nedávno zakoupil podíl v mladé chorvatské společnosti Greyp. Jedná se o firmu, kterou založil Mate Rimac – o něm jsme již psali coby o výrobci luxusních elektromobilů Bugatti Rimac – a v níž Porsche aktuálně drží 45procentní podíl.

Podle generálního ředitele společnosti Greyp Krešimira Hledeho však nejsou její produkty pouze jednostopou obdobou hypercaru Rimac Nevera s téměř 2 000 koňskými silami pod kapotou a prodejní cenou 2,4 milionu dolarů. Špičkové produkty společnosti Greyp, jejichž cena začíná na zhruba 7 000 dolarů, jsou totiž „technologické vlajkové lodě“, které mají pomoci Greypu prodat jeho digitální know-how dalším výrobcům kol. Jde tedy o stejný model, jaký praktikuje Rimac: dodávat špičkové elektromobilní technologie firmám, které se orientují na náročnější zákazníky, tedy firmám, jako je Aston Martin, Koenigsegg, ale třeba i Hyundai.

„Máme značku elektrokol, ale nejsme výrobce cyklistických potřeb,“ zdůrazňuje Krešimir Hlede. Na důkaz toho uvádí, že z 50 zaměstnanců ve výzkumu a vývoji firmy pouze čtyři pracují na samotné fyzické výrobě kol. Dokladem jiného směřování Greypu je i to, že společnost od roku 2019 prodala jen asi 2 000 kol (téměř všechna se prodala v Evropě) a na rok 2022 má jen přibližně 1 200 předobjednávek. „Nikdy neprodáme 100 000 kol, protože bychom se pak stali konkurentem pro naše vlastní zákazníky,“ vysvětluje – možná poněkud překvapivě – Krešimir Hlede.

Kola plná špičkových technologií

Co tedy vlastně podnik z městečka Sveta Nedelja nacházejícího se poblíž Záhřebu na příští měsíce a roky chystá? Jeho hlavním záměrem je být průkopníkem v oblasti plně propojených elektrokol. Ta jsou navržena tak, aby v co největší možné míře propojovala digitální a skutečný svět. Toto krédo potvrzují extravagantní modely, jako je Greyp G6 (jeho cena začíná na přibližně 8 000 dolarů), které jsou plné senzorů, modulů 4G eSim a GPS, mají duální kamery 1080/30 fps, telemetrii či funkci vzdálené ochrany proti krádeži.

Bicykly Greyp rozhodně nešetří na špičkovém hardwaru. Model G6 je celoodpružené horské kolo s takovými „vychytávkami“, jako je karbonový rám, špičková vidlice Formula Selva, kotoučové brzdy Formula Cura, pohon SRAM nebo pláště Schwalbe. Motor se středním pohonem od MDF, aktualizovaný firmwarem Greyp, poskytuje nominální výkon 250 wattů (špičkový výkon 450 wattů) s baterií o kapacitě 700 watthodin.

Pokud jezdec má nehodu nebo se dostane do nouzové situace, kolo dokáže samo automaticky vytočit volání o pomoc obdobně, jako to dokážou pokročilé mobilní služby v automobilech. Vedle toho tato služba nabízí majitelům kol i možnost upozornění v případě, že někdo nějakým způsobem pohne nebo dokonce ujede s jejich kolem. Služba pak umožňuje sledovat nebo i deaktivovat pohyb bicyklu.

Nabíjení baterie trvá asi pět hodin. Bicykl však má i druhou, záložní baterii, která udrží kolo v pohotovostním režimu až šest měsíců, pokud se hlavní baterie vybije nebo je z kola vyjmuta.

Palubní senzory zachycují desítky telemetrických datových souborů, včetně sklonu kopce, gravitační síly, kadence otáček nebo fyzického výkonu jezdce a srdeční frekvence. Tento srdeční monitor může také odpovídajícím způsobem upravit úroveň podpory bicyklu nebo ji nastavit tak, aby odpovídala předem nastavenému tréninkovému plánu. Díky softwaru podobnému těm, které používají automobiloví závodníci, mohou uživatelé podrobně analyzovat své jízdy, aby zlepšili své dovednosti nebo upravili tréninkové režimy. Tzv. gamifikační funkce pak umožňují jezdcům soutěžit mezi sebou.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Oblíbené články

Témata