Jak se jezdí s evropským autem roku, které bude brzy „Made in Czechia“

Čtvrtá generace Toyoty Yaris vypadá sportovněji a také se lépe řídí. (foto: Vladimír Löbl)
Čtvrtá generace Toyoty Yaris vypadá sportovněji a také se lépe řídí. (foto: Vladimír Löbl)

Mezi v tuzemsku vyráběné automobily se nově zařadí další zajímavé auto, a je to rovnou evropský Vůz roku 2021 Toyota Yaris. Čtvrtá generace Yarisu využívá osvědčené schéma hybridu, ale v novém pojetí.

Zatímco prodej elektromobilů na českém trhu stoupá jen velmi pomalu, v případě elektrifikovaných aut je nárůst mnohem výraznější. U Toyoty, která v letošním roce tvoří hybridy více než 70 procent z celkových prodejů osobních aut. Zatímco kupříkladu pro konkurenční Renault Clio je hybridní pohon novinkou, první takto poháněný Yaris se objevil již před devíti lety.

Továrna TPCA v Ovčárech u středočeského Kolína (dříve společný podnik s francouzským PSA) letos v lednu přešla plně pod Toyotu a z jejích linek začíná nově sjíždět vedle Ayga i větší Yaris. Mateřské továrna ve francouzském Valenciennes již nestíhá vyrábět, když si přibere i produkci Yarisu Cross. A bude to vstup ve velkém stylu.

Čtvrté vydání Yarisu těží z dlouholetých zkušeností s hybridním ústrojím s elektromotorem a planetovou převodovkou, přesto je v mnohém jiné. Atmosférický motor má stále objem 1,5 l, ale místo čtyř válců má nyní jen tři. Žádných vibrací si ale nevšimnete.

Agregát nové řadu motorů označované Hybrid Dynamic Force opět pracuje v Atkinsonově cyklu a má dlouhý zdvih a vysoký kompresní poměr 14,0:1. Toyotě se podařilo dosáhnout na ústrojí se spalovacím motorem vysoké termodynamické účinnosti 40 %. Má proměnné časování a sám o sobě dává výkon 68 kW, ve spolupráci s elektromotorem pak výkon hybridního ústrojí dosahuje 85 kW, což je na auto určené primárně pro popojíždění po městě více než dostatečné.

Zvláště ve dvoubarevném provedení působí Yaris atraktivně, škoda nepříliš dobrého výhledu přes široké sloupky. (foto: Vladimír Löbl)
Zvláště ve dvoubarevném provedení působí Yaris atraktivně, škoda nepříliš dobrého výhledu přes široké sloupky. (foto: Vladimír Löbl)

Městem i za 3,5 l/100 km

Rozjezdy a jízdu nižšími rychlostmi má na starosti elektromotor, nástup točivého momentu od nulových otáček je tak okamžitý a zrychlování ukázkově plynulé.

Na stovce je Yaris za 9,7 sekundy po rozjezdu, jeho doménou je zejména výborné pružné zrychlení v nižších rychlostech, které vám zajistí hbitý pohyb po městě. Tam se výhody hybridní verze projevují nejvíce. Přibližně v 70 km/h, kdy již efektivita elektrického pohonu klesá, se k němu přidává spalovací motor.

Novinkou čtvrté generace je v případě vhodných okolností (třeba jízda z kopce) možnosti zásluhou nové převodovky e-CVT čistě elektrické jízdy dokonce až do rychlosti 130 km/h, přičemž u předchozí generace to bylo jen 75 km/h. To pomáhá nechat co nejdéle v nečinnosti spalovací motor.

Efektivita hybridního ústrojí se mezigeneračně hodně zlepšila. (foto: Vladimír Löbl)
Efektivita hybridního ústrojí se mezigeneračně hodně zlepšila. (foto: Vladimír Löbl)

Yaris dostal nové lithium-iontové baterie, jejichž výhodou je menší počet článků (48 oproti dřívějším 120) a vyšší napětí 177,6 V (předtím 144 V). Bateriový set je rovněž o 12 kg lehčí a celý je umístěný pod zadními sedadly.

Hybridy mají ve srovnání s elektromobily relativně malé trakční baterie, které umožňují ujet jen krátkou vzdálenost čistě na elektřinu. Yaris Hybrid není výjimkou. Mezigeneračně ale vykazuje zlepšení. Baterie sice má kapacitu jen 0,8 kWh, při troše snahy ale jen s využitím voltů absolvujete větší část cesty, a to nejen při cestách po městě.

Dlouhé roky vývoje jsou znát. Celkově se jedná o velmi úsporné auto, po městě jezdíte bez nějakého omezování do 4 l/100 km, při dobré průjezdnosti se podaří jezdit i ještě o téměř litr úsporněji. Dálnice naopak znamená odběr 5,0 až 5,5 litru. Průměrně pak lze jezdit za 4,3 l/100 km. To znamená, že při nádrži objemu 39 l dokážete ujet na jedno natankování téměř 900 kilometrů.

Štika nejen v městském rybníce

Atraktivní sportovní vizáž Yaris potvrzuje i při jízdě. Kola v rozích zajišťují dobrou stabilitu i při ostřejší jízdě a celkově dobrý dojem podtrhuje i vcelku komunikativnímu řízení. Ani když tedy necháte město za zády a vydáte se na okresky, tak malá Toyota nezklame.

Snaha o hravý design se uvnitř projevuje nápaditou a bytelně působící palubní deskou, která řidiče obklopuje a dotváří sportovní pocit. Hybridní verze má na rozdíl od těch běžných místo analogové kapličky plně digitální přístrojový štít.

Plně digitální přístrojový štít je příliš malý a titěrná čísla a symboly se špatně odečítají. (foto: Vladimír Löbl)
Plně digitální přístrojový štít je příliš malý a titěrná čísla a symboly se špatně odečítají. (foto: Vladimír Löbl)

Ten je však příliš malý a titěrná, špatně čitelná čísla a symboly se špatně odečítají. Posaz za volantem je nově přirozenější než v minulosti a znatelnou kvalitativní proměnou prošla i přední sedadla, která jsou nyní větší a lépe tvarovaná.

Kabina však působí stísněně, za což částečně mohou i silné sloupky, které ztěžují výhled. To je bohužel stále problém i těch předních, za nimiž se vám snadno schovají chodci. Přístup na zadní sedadla prostřednictvím malých dveří s relativně omezeným úhlem otevření je relativně krkolomný.

Se samotným místem to ale zase tak špatné není. Přestože tato malá Toyota působí napohled robustním dojmem, při zavírání dveří je patrné, že konstruktéři se snažili šetřit na hmotnosti, kde se dá.

Yaris nadále plní především roli jakási kabelky na kolech, pro kterou snadno najdete parkovací místo. Tomu ostatně odpovídá i objem zavazadlového prostoru 286 litrů. Stylový design s kontrastním lakováním střechy ale působí velmi atraktivně, že se za vámi budou se zájmem ohlížet i majitelé větších a luxusnějších aut.

Hybridní verze přijde o 55 000 Kč dráž než provedení s patnáctistovkou s automatem, přičemž se podle výbavy pohybujete v rozmezí 440 až 575 tisíc korun. To není na takto malý automobil zrovna málo. Na druhé straně si v případě Toyoty můžete být jisti pověstnou spolehlivostí.

  • Pokud je baterie dostatečně nabita, je možné i manuálně prostřednictvím tlačítka EV zvolit čistě elektrický režim. (foto: Vladimír Löbl)
  • Plně digitální přístrojový štít je příliš malý a titěrná čísla a symboly se špatně odečítají. (foto: Vladimír Löbl)
  • Ve městě není problém jezdit bez větší snahy se spotřebou okolo čtyř litrů. (foto: Vladimír Löbl)
  • Efektivita hybridního ústrojí se mezigeneračně hodně zlepšila. (foto: Vladimír Löbl)
  • Zvláště ve dvoubarevném provedení působí Yaris atraktivně, škoda nepříliš dobrého výhledu přes široké sloupky. (foto: Vladimír Löbl)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata