Solární letoun míří do stratosféry

(foto: SolarStratos)

Po nedávných pokusech Švýcara Bertranda Picarda se strojem Solar Impulse se na scéně objevil jeho krajan Raphaël Domjan, který chce posunout limity stanovené Picardem ještě o kus dále: s letadlem poháněným pouze sluneční energií hodlá vyletět až do stratosféry, konkrétně do výšky 25 000 metrů nad zemí, tedy až na hranici vesmíru. Této výšky by přitom letoun s konvenčním pohonem nemohl nikdy dosáhnout. Na počátku září tento švýcarský pilot se solárním letounem úspěšně uskutečnil první ostrý testovací let.

Leckdo ještě má v paměti let Bertranda Picarda s letadlem Solar Impulse. Jednalo se o první letadlo, které poprvé obletělo svět bez jakýchkoli pohonných hmot a také bez tvorby znečišťujících emisí. Projekt SolarStratos, který byl oficiálně zahájen v roce 2014, má jinou ambici: dosáhnout stratosféry, resp. výšky 25 000 metrů nad mořem s letadlem poháněným výhradně sluneční energií. Jde přitom o více než o technologický úspěch, pokud se totiž tuto smělou ambici podaří naplnit, bude to znamenat nový výškový rekord, protože žádné konvenční motorové letadlo nikdy nevyletělo tak vysoko.

Pro ty, co se nebojí

Tento velmi dobrodružný podnik má za cíl ukázat, že obnovitelné zdroje energie umožňují realizovat i velmi odvážné projekty, i takové, které by s pomocí prostředků využívajících tradiční fosilní paliva byly proveditelné jen obtížně nebo vůbec. Raphaël Domjan ve sluneční energii věří. „Na Zemi je této energie nejvíce a je také nejlevnější v celé historii lidstva,“ říká. Letec svým snažením také chce dát naději budoucím generacím: „Chci jim takto sdělit, že díky Slunci budou moci i nadále využívat služeb letecké dopravy, ale bez jejího negativního působení na životní prostředí.“

Elektrickou, resp. solární energií poháněné dopravní prostředky patří mezi velké výzvy 21. století. „Naše elektrické letadlo, které bude schopno létat ve stratosféře, tomuto způsobu létání a mobilitě zítřka otevírá dveře,“ uvádí Domjan na speciálních webových stránkách věnovaných projektu SolarStratos. Pohyb ve stratosféře, který nový letoun umožní, podle něj v budoucnu může přispět i k novým vědeckým poznatkům o možnostech mimozemského cestování.

SolarStratos je dvoumístné solární letadlo navržené Calinem Gologanem z německé společnosti Elektra Solar (dříve PC-Aero). Pohání jej dva elektromotory, každý o výkonu 19 kW. Motory roztáčejí třílistou vrtuli o průměru 1,75 m, umístěnou na špici letounu. Pro plánovaný útok na výškový rekord  bude ovšem nainstalována nová vrtule, která bude optimalizována pro výstup do  stratosféry.

Křídla o rozpětí téměř 25 m pokrývají solární články nejnovější generace o celkové ploše 22 m2, jejichž konverzní účinnost se pohybuje mezi 22 a 24 %. Napájejí je lithium-iontové baterie o celkové kapacitě 14 kWh, rozšiřitelné až na 21 kWh. Při pokusu o stratosférický let však letadlo opustí hangár se zcela vybitými bateriemi. Slunce je nabije až těsně před startem. Ihned po přistání se ověří, zda v nich letadlo má uloženo alespoň tolik energie jako při startu. Teprve pak bude možné hovořit o tom, že celý let byl stoprocentně solární.

Skafandr na solární pohon

Aby se snížila hmotnost letadla, nebude v jeho kabině udržován atmosférický tlak. To bude vyžadovat, aby při letu do stratosféry měl pilot na sobě oblek podobný tomu, jaký si oblékají astronauti. Jeho elektronické součástky bude pohánět taktéž sluneční energie, což bude také úplná novinka.

Navzdory vrtošivému počasí, které během letošního léta nad malým letištěm ve švýcarském Payerne, sídle společnosti SolarStratos, panuje, uskutečnil Raphaël Domjan od 29. července 37 cvičných letů, při nichž jej pokaždé doprovázel zkušební pilot Miguel A. Iturmendi. Některé lety trvaly i přes dvě hodiny a letadlo při nich vystoupalo do výše kolem 3000 metrů.

Na počátku září vstoupil projekt do další fáze, to když Raphaël Domjan vyrazil se svým strojem k obloze zcela sám. Během 36 minut trvajícího letu dosáhl výšky 1220 m. Zkušební lety, při nichž jej již v kabině letadla nebude nikdo doprovázet, jsou plánovány i pro nejbližší dny a týdny.

A kdy se můžeme těšit na stratosférický let? Podle plánů přípravného týmu k němu dojde někdy v roce 2023. „Ještě předtím je třeba ale překonat rekord, který drží Solar Impulse. Je jím let na solární elektrický pohon do výšky 9 400 m,“ říká Raphaël Domjan. „Nejprve tedy chceme dosáhnout výšky 10 000 m,“ dodává.

Let do stratosféry by měl podle plánu trvat přibližně šest hodin, přičemž 3 hodiny si vyžádá výstup, poté bude následovat 15 minut pohybu ve stratosféře a další 3 hodiny bude trvat sestup. Během letu budou stroj i pilot vystaveni extrémně nízkým teplotám pohybujícím se okolo -70 °C.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata