26. 07. 2024
|
emovio.cz logo

„Chytrý“ systém má cyklisty varovat před hrozící srážkou. Ale za kolik?

Prototyp "varovného systému" pro cyklisty (foto University of Minnesota)
Prototyp "varovného systému" pro cyklisty (foto University of Minnesota)

Jízda na kole může být zábavná, ale také nebezpečná. V Česku zemřelo v roce 2020 na silnicích 40 cyklistů, což je výrazně více než v předchozích letech. Velmi pravděpodobně to souvisí s tím, že lidé jezdili na kole častěji než v jiných letech. Ale více lidí na kolech je v mnoha dalších ohledech vítanou změnou, jak tedy trend obrátit?

V posledních letech vznikla po světě řada nápadů a opatření: více cyklistických pruhů (nu, v Česku to tak slavné není) a aplikací, které vám je pomohou najít, chytrá světla a přilby, zařízení, která při nehodě vyšlou vaše souřadnice, a to jsme vybrali jen některá.

Nyní se k tomuto seznamu možná přidá další. Tým inženýrů z Minnesotské univerzity vytvořil nové chytré kolo, které se podle nich dokáže samo chránit před srážkami. Vynález byl popsán v nedávné publikaci pro časopis IEEE Control Systems.

Není to nic jednoduchého. Prototyp na obrázku výše je speciálně vybavené elektrokolo, které sleduje okolní vozidla pomocí celé sady senzorů: lidar v přední části může vyhledávat auta na blížící se křižovatce, zatímco dva lasery (jeden vzadu, druhý na jeho levém boku) sledují auta za ním a vedle něj.

Senzory posílají data do palubního mikroprocesoru, který pak pomocí složitých algoritmů předpovídá trajektorii vozidla. „Vypočítává relativní rychlost auta vůči kolu,“ vysvětlil Rajesh Rajamani, profesor strojního inženýrství, který výzkum vedl, pro časopis IEEE Spectrum. Pokud systém zjistí, že hrozí srážka, kolo vydá varovný zvukový signál. Velmi silný signál, dodejme.

Cílem je přimět chybující řidiče – spíše než cyklistu – aby změnili směr jízdy, říká Rajamani. „Lidé, kteří instalovali senzory na kola, se obvykle snaží varovat pouze cyklistu, ale nikdo se nepokusil varovat řidiče automobilu a upozornit ho na přítomnost kola.“

Dalším novým aspektem této práce je podle něj to, jak sofistikovaný je systém sledování kola. Je schopen předvídat nejběžnější typy srážek jízdního kola s vozidlem – srážku zezadu, srážku zepředu, srážku vpravo a srážku vlevo – ze vzdálenosti až 30 metrů. „Jsme pravděpodobně první výzkumnou skupinou, která sleduje vozidla v mnoha různých typech scénářů,“ říká Rajamani, jehož tým úspěšně provedl terénní test zahrnující tři cyklisty, kteří používali kola při každodenním dojíždění do práce v okolí Minneapolis (videa si můžete prohlédnout na této stránce).

„To je těžké z několika důvodů,“ řekl pro IEEE Spectrum Hanumant Singh, profesor elektrického a počítačového inženýrství na Northeastern University. „Hlavně proto, že tyto senzory pohání vozidla [a ne kola], která jsou mnohem stabilnější. Takže autoři vyřešili několik složitých problémů.“ Přesto Singh varuje, že „existuje řada problémů, které je třeba vyřešit, než se kolo dostane do reálného světa“.

Prvním je, zda systém vůbec poskytne dostatek času na reakci? V případě aut vybavených lidarem je dosah systému kolem 100 metrů, což dává řidičům na reakci zhruba dvě sekundy. V tomto případě by měli na reakci i podle autorů pouze dvě desetiny sekundy. Velká část řidičů zřejmě v tak krátké době reagovat nedokáže.

Pak je třeba se obávat počasí. Většina senzorů za špatného počasí nepracuje dobře. „Lidar je v dešti a sněhu na nic,“ shrnul Singh pro IEEE Spectrum problém, se kterými se musejí potýkat i tvůrci samořiditelných vozů. I proto nové kolo nebylo testováno v nepříznivém počasí (byť všechny jeho komponenty jsou vodotěsné).

Dalším, a možná větším velkým problémem je cena. Lidary jsou drahé i pro výrobce aut, natož na poměry cyklistiky. Rajamani se však nechal slyšet, že senzory použité pro jeho systém jsou levné a lehké; calá souprava by měla podle něj vyjít na zhruba 500 dolarů.

Tým nyní hledá partnera, který by si technologii patentoval a uvedl ji na trh. Doufá také, že svůj vynález přizpůsobí pro další zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou jezdci na e-koloběžkách či chodci.

Použití špičkových technologií není vždy tím nejlepším způsobem ochrany cyklistů, připomněl pro IEEE Spectrum Singh. „Jsem zastánce senzorů… ale kdybych měl chránit cyklistu, první věc, kterou bych udělal, by bylo, že bych kolo prostě pomaloval a udělal ho mnohem viditelnějším.“ Takže nejlepší bude nečekat na konec komplikovaného vývojové a licenčního provozu a popustit uzdu své fantazii.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata