Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů loni v Česku vzrostly o více než tři sta procent. Podle Centra dopravního výzkumu u nás jezdí přibližně deset tisíc aut s externím nabíjením. Politici se snaží řešit, aby byl dostatek nabíjecích stanic. Máme ale dostatek kvalifikovaných automechaniků, kteří se o tato auta budou starat?
Elektromotor je celkově efektivnější než motor spalovací – není vystaven vysokým tlakům, tření a teplotám. Životnost elektrického motoru se většinou uvádí v rozmezí 15 a 20 let, ve skutečnosti by však měla být výrazně vyšší.
Naproti tomu průměrná životnost spalovacího motoru se pohybuje mezi 8 a 10 lety, i když samozřejmě v řadě případů tyto motory bez úhony výrazně přesluhují. I baterie elektromobilů, které jsou dnes možná poněkud kontroverzním tématem, mají udávanou životnost kolem 10 let a i po 200 000 kilometrech nevykazují zásadní snížení kapacity.
Co však v běžné praxi vidí servisní mechanik? Hybridy a elektromobily mají sice stejný podvozek jako benzínová nebo naftová auta, avšak elektromotor, hybridní systém, napájení nebo baterie – to vše je výrazně jiné, než na co jsou automechanici zvyklí.
Nároky na tuto profesi se tedy výrazně zvyšují. Automechanik už nikdy nebude chlápek v ušmudlaných montérkách. „Práce je dnes mnohem odbornější, než tomu bylo dříve, mechanici musí být více diagnostiky a autoelektrikáři. Proto by autoservisy měly v tomto směru začít rychle školit své zaměstnance,“ komentoval situaci Marek Zukal jednal sítě autoservisů Quick Stop Car. Bez kvalitní a propracované výuky se již neobejdou, nebyly by totiž brzy konkurenceschopní.
Majitelé elektromobilů a hybridních vozů, ale také majitelé servisů si musí uvědomit, že podle platných předpisů nemůže mechanik bez proškolení na hybrid ani sáhnout, připomíná Marek Zukal. A to se netýká pouze hybridního ústrojí či baterie, ale veškerého vybavení takového vozu.
Otázkou je samozřejmě také cena takového servisu. Z dat, která sesbírala společnost We Predict z 19 milionů aut modelových řad z let 2016 až 2021, vyšlo najevo, že po prvních třech měsících provozu vozidla je údržba elektromobilu více než dvakrát dražší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem.
Čím déle je však elektromobil provozován, tím náklady na jeho údržbu klesají. Zhruba po jednom roce provozu je tak servis elektromobilu již pouze 1,6krát dražší. „Na této skutečnosti mají svůj podíl i autoservisy, protože často nedokážou dostatečně rychle a přesně odhalit závadu a stejné je to i s následným řešením problému,“ myslí si Marek Zukal. Čím déle jim trvá problém vyřešit, tím pochopitelně roste cena za provedenou práci.
V současné době poskytují profesionální péči a servis o elektromobily a hybridní auta především autorizované servisy, z těch ostatních je však připravených pouze zlomek. Vznikají však nové typy servisů, které se inspirují trendem udržitelnosti. Jsou energeticky soběstačné a zakládají si na propracovaném systému proškolování svých servismanů, aby byly schopny pečovat o auta s nejnovějšími trendy. Snad tedy tento trend bude pokračovat potřebným tempem. bylo by smutné, kdyby se elektromobilita měla zadrhnout právě na tomhle.
Informace: Do článku jsme doplnili informace použité citaci z komentáře M.Zukala.
1 komentář
Automechanik byl většinou manuálně zručný kluk který se nerad učil. Jenže jak se začnete motat kolem vysokého napětí, výkonové elektroniky, řídících systémů, tak s tímto přístupem narazíte. Při obecném nedostatku lidí, narazí systém založený na komplexních řešeních plných high-tech technologií do zdi. Vy si koupite super auto, servis ale nebude kvůli nedostatku schopných lidí stíhat když se něco stane a nikdo vám nepomůže. To samé s TČ, FVE, Smart home. Všichni ti frikulini, moc rádi používají moderní technologie, ale Nikdo z nich jim nerozumí, neumí je opravit. Servisaci, kteří tomu rozumí, a umí to opravit, tak to doma obvykle nemají, chtějí mít od těch sraček klid.