Technologie autonomního řízení je velkým trendem v oblasti moderní a exkluzivní mobility. V budoucnu bychom se s ní však měli setkávat častěji i v běžných dopravních prostředcích. V rámci městské dopravy by totiž měla tato technologie umožnit prostředkům MHD téměř samostatně přepravovat cestující.
Jedním z prvních průkopníků této technologie je britský autobusový dopravce Stagecoach, který bude v ostrém městském provozu provádět testování prvních autonomních autobusů, uvedl server Smart Cities World.
Jednopodlažní autobusy značky ADL Enviro200 s elektrickým pohonem, které běžně jezdí po Londýně, nyní výrobce vybavil senzorovou a řídicí technologií s názvem CAVStar. Ta jim umožňuje jezdit po předem vybraných komunikacích, aniž by řidič musel zasahovat nebo přebírat řízení.
„V rámci pilotního projektu nazvaného CAVForth budeme tyto autonomní autobusy testovat v ostrém provozu, což nám umožní lépe zkoumat nové technologie, díky kterým budou samořídící autobusy ještě bezpečnější a efektivnější,“ řekl regionální ředitel společnosti Stagecoach Sam Greer.
Speciálně vyškolení řidiči na autonomní autobusy budou během testovacích jízd sledovat autonomní systém, zatímco „kapitán“ autobusu se bude pohybovat po salonu, hovořit s cestujícími o službě a odpovídat na jejich případné dotazy, čímž jim předvede, jak by mohla vypadat budoucí služba, kdy zaměstnanec bude moci opustit kabinu, zatímco řídit bude počítač.
Testování na silnicích ve Skotsku navazuje na úspěšné zkoušky ve skladech, testování na dráze a virtuální simulace, při nichž byly autobusy podrobeny zkouškám za účelem vyladění autonomních pohonných systémů.
„Zahájení testování v ostrém provozu je pro náš projekt autonomního autobusu milníkem. Je to významný krok vpřed na cestě k plnému spuštění první autonomní autobusové dopravy ve Velké Británii,“ dodal Greer.