Americký výrobce elektromobilů Tesla dnes oficiálně otevře svůj nový závod na elektromobily v braniborské obci Grünheide nedaleko Berlína. První vůz Model Y chce osobně předat majiteli šéf Tesly Elon Musk. Ceremonie se zúčastní i kancléř Olaf Scholz a ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck a také braniborský premiér Dietmar Woidke.
Spuštění provozu dlouho bránilo chybějící povolení, které Tesla od braniborských úřadů získala na počátku měsíce po takřka dvou letech od začátku výstavby. Musk původně plánoval s výrobou začít již loni v létě, později termín odhadoval na podzim a poté na zimu. V tweetu z 21. března sliboval, že ovšem při otevření továrny budou předány první vozy vyroběné v evropské továrně.
Továrna nakonec i přes protesty ekologických hnutí splnila všechny podmínky, takže předběžná povolení mohl tento měsíc nahradit konečný souhlas. Aktivisté, kteří se závodem nesouhlasí, na dnešek naplánovali demonstraci, uvedla agentura ČTK.
Závod, který má nakonec vyrábět i baterie a až 500 tisíc aut ročně, poskytne Tesle výrobní základnu na jednom z nejkonkurenčnějších automobilových trhů světa. V továrně by se mělo vyrábět také zhruba 50 GWh baterií ročně.
Továrna nabídne práci asi 12 tisíc lidí. Vznikla na místě, které původně pro svůj závod zvažovala automobilka BMW, která se nakonec rozhodla pro Lipsko. Braniborský premiér Woidke považuje továrnu za začátek nové kapitoly hospodářského rozvoje této spolkové země.
Jak velká je to výhoda?
Otevření Giga Berlin je pro Teslu jedním z největších důležitějších kroků společnosti za poslední roky. V nadcházejících letech se díky tomu podaří nastartovat tržní podíl společnosti v Evropě. Zahájení výroby v tomto závodě je totiž klíčové pro celkový úspěch působení společnosti Tesla v Evropě i celosvětově. Současná praxe výroby vozů v Číně v závodě Giga Shanghai a jejich dodávek zákazníkům v celé Evropě není udržitelným trendem, uvedl analytik.
Továrna v Berlíně vytváří Tesle v Evropě nové centrum, ze kterého může řídit svou expanzi na kontinentě. Výroba by měla dosáhnout maxima zhruba (tedy již uvedených 500 tisíc vozů) v průběhu nadcházejících 12 až 18 měsíců – samozřejmě, pokud Muskovým slovům v tomto případě můžeme věřit. Hlavním výrobním artiklem by měl být model Y.
Rychlý rozvoj výroby by mohl být pro automobilku velkou výhodou. Celý sektor se potýká s problémy v dodávkách klíčových komponentů, a Tesla by si tak mohla v Evropě upevnit své postavení světové elektromobiliové jedničky. Nemluvíme teď jen o čipech, s jejichž nedostatkem se kalifornská automobilka vyrovnala lépe než konkurence. Do výroby už zasahuje i ruská invaze na Ukrajinu.
Problémy s dodávkou dílů má například Volkswagen, který má být hlavním konkurentem Tesly ve výrobě elektromobilů. Výroba elektrických vozů značky ovšem už několik týdnů stojí a ještě nějakou dobu stát podle všeho bude. Ředitel výroby koncernu Christian Vollmer, uvedl, že výroba elektromobilů nebude obnovena dřív než letos v dubnu.
Problémy mají továrny Cvikov (Zwickau), Drážďany a Mladá Boleslav. Což jsou jediné závody v Evropě, kde se dosud vyráběly elektromobily na platformě Volkswagen MEB. Tedy Volkswagen ID.3 / Cupra Born, Volkswagen ID.4 či Škoda Enyaq iV. Společnost rozjíždí ještě výrobu elektrických vozů v závodech v Emdenu a Hannoveru, ale tam jde zatím opravdu pouze o přípravu výroby.
Nevíme o tom, že by výrobní řetězce Tesly byly nějak propojeny s Ukrajinou či Ruskem, a tak by celkový zásah do produkce firmy mohl být menší než minimálně u části evropské konkurence. Na druhou stranu, pokud dojde k další eskalaci ukrajinského konfliktu a s ním spojených zásahů do ekonomiky, především evropské, ani Tesle se samozřejm nevyhnou.