Elektrická vozidla ušetří 1,5 milion barelu ropy denně. Ale ne Tesly nebo Porsche

Skútr společnost GO Sharing (foto GO Sharing)
Skútr společnost GO Sharing (foto GO Sharing)

Podle nové analýzy agentury BloombergNEF snížila v minulém roce elektrická vozidla poptávku po robě zhruba o 1,5 milionu barelů denně. Největší úspory ovšem nepřináší tak diskutované osobní elektromobily, ale skromnější vozidla.

Energie pohánějící motory elektrických vozů může pocházet z mnoha různých zdrojů, pouze ve výjimečných případech ovšem pochází ze spalování ropy. Téměř každé elektrické vozidlo tedy snižuje spotřebu této klíčové suroviny.

Celkem tak dnes zavedená elektrická vozidla ušetří denně zhruba 1,5 milionů barelů ropy, odhaduje ve svém novém přehledu vývoje elektromobility agentura Bloomberg NEF. Největší podíl na této úspoře ale nemají tak propagované osobní vozy, ale menší elektrická vozidla: mopedy, skútry a motocykly (ne elektrokola, ta žádnou ropu samozřejmě neušetří).

Obliba těchto levnějších podob elektromobility v posledních letech velmi prudce rostla především v Asii, kde se rychle rozšířily. V roce 2021 se jen díky nim světová spotřeba ropy snížila podle odhadu Bloombergu zhruba o jeden milionu barelů denně. Objem ropy „vytěsněný“ elektrickými autobusy a osobními vozidly je výrazně mnohem menší, byť se s jejich postupným rozšiřováním samozřejmě poměrně rychle zvyšuje.

Tyto údaje jsou součástí práce společnosti BNEF pro Radu pro přechod na vozidla s nulovými emisemi, což je mezinárodní fórum pro urychlení přechodu na elektrická a jiná vozidla s nulovými emisemi. Podle této poslední aktualizace zprávy rostl celosvětový prodej osobních elektromobilů v roce 2021 meziročně o 103 % na téměř 6,6 milionu prodaných vozů. Ty ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 tvořily 13 % celkového prodeje osobních vozidel (po započtení i prodaných plug-in hybridů).

Elektrickými vozidly ušetřené barely ropy denně podle odhadu BNEF (graf BNEF / IEA)
Elektrickými vozidly ušetřené barely ropy denně podle odhadu BNEF (graf BNEF / IEA)

Zatím malá část

Celosvětová poptávka po ropě v silniční dopravě dosáhla v roce 2021 zhruba 43,7 milionu barelů denně, což představuje mírný nárůst od roku 2015. (Celková světová spotřeba ropy pohybuje zhruba kolem 100 milionů barelů denně, doprava tedy spotřebuje zhruba 40 procent z celkové produkce.) Pokud tedy zavedení elektromobilů a vozidel s palivovými články snížilo v roce 2021 spotřebu ropy v dopravě téměř 1,5 milionu barelů ropy denně, představuje to přibližně 3,3 % z celkové poptávky po této surovině v dopravě.

Díky elektrickým vozidlům ušetřená spotřeba ropy se za posledních šest let více než zdvojnásobila ze zhruba 725 tisíc barelů ropy denně v roce 2015. jak jsme již uváděli, největší podíl – zhruba 67 procent – mají na úsporách dvou- anebo tříkolové malé elektrické vozy, které si oblíbil asijský trh.

Na pomyslném druhém místě jsou úspora dané zaváděním elektrických autobusů, jejichž podíl se podle Bloomberg NEF pohybuje kolem 16 %. Až pak následuje nejrychleji rostoucí segment na celkovém prodeji elektrických vozidel, tedy osobní vozy, které uspořily podle odhadu zhruba 13 procent z celkem uspořené ropy. Užitková vozidla se na celkových úsporách v roce 2021 podílela jen ze čtyř procent.

Úspory samozřejmě nadále porostou. Podle scénáře společnosti BNEF, který počítá, že v roce 2050 bude celosvětový vozový park mít nulové emise, budou celkové úspory na trhu s ropou díky elektrické dopravě činit zhruba více než sedm milionů barelů denně. Jak poznamenává Bloomberg, to zhruba odpovídá celkovému vývozu ropy a ropných produktů z Ruska před invazí na Ukrajinu.

V roce 2035 by se měla hodnota zvýšit na téměř 16 milionů barelů denně. Pokud nedojde ke zvýšení spotřeby v jiných segmentech, tak výrazný pokles poptávky by pro obor fosilních paliv znamenal citelný zásah. Vzhledem k tomu, že nelze očekávat „šokový pokles“ poptávky, nýbrž postupný, obor se bude postupně přizpůsobovat a těžko tedy předvídat pád cen. Dojde na omezení investic do těžby, který bude následně snižovat množství ropy na trhu.

Pro velkou část Evropské unie bude samozřejmě omezení spotřeby ropy představovat další argument v podpoře elektromobility. Ropa je sice nahraditelné lépe než zemní plyn (hlavně proto, že ji lze dopravovat po moři), ale vzhledem k objemům, které je třeba nahradit, ani tak nejde o malou „výzvu“.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata