19. 05. 2024
|
emovio.cz logo

S elektrickým pohonem až na severní pól. Začíná nová éra zaoceánských plaveb?

(Foto: ABB)
(Foto: ABB)

Elektrické pohony se prosazují nejen na zemi, ale už i na mořích a v oceánech. Důkazem toho je hybridní, částečně výzkumná, částečně výletní loď Le Commandant Charcot, která jako první plavidlo svého druhu doplula na počátku září až na severní pól. Dokončila tím poslední provozní zkoušky a příští rok již bude plně připravena na první ostrou plavbu s pasažéry.

Nová luxusní expedičně-výletní loď je vybavena pohonem s označením Azipod od společnosti ABB, který výrazně minimalizuje hluk a vibrace, takže cestující si mohou užívat maximálního pohodlí. Plavidlo se ale může pochlubit i systémem pro ukládání energie, který je největší, jaký kdy plavidlo tohoto druhu mělo – jeho kapacita je téměř 5 MWh.

I pro vědecké účely

Loď Le Commandant Charcot bude moci díky jejímu vybavení využívat i vědecká komunita, která se zaměří zvláště na výzkum toho, jak chránit oceány a zvláště vody okolo zemských pólů. Plavidlo je vybaveno měřicími přístroji, vědeckými laboratořemi a má i tzv. moon pool, tedy jakýsi bazén uprostřed lodi, umožňující vstup pod hladinu moře. Veškeré vybavení lodi je zkrátka navrženo tak, aby splňovalo ty nejnáročnější požadavky akademického výzkumu.

„Společnost ABB navrhla pohonné jednotky Azipod i systém skladování energie tak, aby zcela přesně vyhovovaly provozním nárokům plavidla Le Commandant Charcot,“ uvedl Mathieu Petiteau, ředitel pro výzkum a vývoj ve francouzské společnosti Ponant, která je provozovatelem luxusních výletních lodí. „Kromě toho, že je tímto způsobem zajištěn vysoký komfort pro cestující, je plavidlo schopno bezemisní plavby i v náročných podmínkách kolem zemských pólů,“ dodal. Právě díky poměrně snadné ovladatelnosti systému Azipod, který v současné době využívá na celém světě zhruba 90 plavidel, dokáže loď proplouvat zamrzlými vodami hladce a bezpečně.

K přednostem tohoto elektrického motoru umístěného mimo trup lodi patří i to, že se může otáčet až o 360 stupňů, což výrazně zlepšuje manévrovatelnost plavidla a snižuje spotřebu paliva až o 20 procent ve srovnání s konvenčními hřídelovými systémy. Uvádí se, že od svého uvedení na trh před 30 lety pohon Azipod ušetřil jen v segmentu osobních plaveb celkem více než 1 000 000 tun paliva.

Le Commandant Charcot je také první výletní lodí, která je schopna plout ve dvojím režimu, tedy že na nezamrzlém otevřeném moři pluje přídí napřed a v těžko prostupném ledu má naopak napřed záď. Lodní šroub pak frézuje podvodní část ledu a otevírá lodi dráhu. Tato schopnost umožňuje lodím plavit se v mořích pokrytých souvislým ledem bez asistence ledoborce a i při zachování relativně slušné rychlosti a také při nižší spotřebě energie.

„Plavidla s úsporným pohonem Azipod mohou vytvářet dráhy v ledu otevřenější než konvenční ledoborce s hřídelovým pohonem, takže pokud pluje více lodí za sebou, spotřebují výrazně méně paliva. Pohon Azipod, který do moře nevypouští žádné znečišťující látky, tak za sebou nezanechává opravdu nic jiného než otevřenou vodu,“ podotýká Sakari Sorsimo, který má ve společnosti ABB na starost segment plavidel pohybujících se v ledovém příkrovu.

Další velkou výhodou systému Azipod je to, že umožňuje zastavit plavidlo za dobu o polovinu kratší, než to umožňují lodě s tradičním pohonem.

Finský nápad

Myšlenka řiditelné pohonné jednotky tohoto typu vznikla ve Finsku již v 70. letech minulého století, a to především z potřeby efektivně se vypořádat s lámáním ledu během plavby. Detailní ledové testy v loděnici Kvaerner Masa v Helsinkách pomohly inženýrům pochopit výhody, které by kromě ledoborců mohla tato technologie nabídnout i jiným plavidlům pohybujícím se v ledu.

V roce 1991 se první lodí poháněnou pohonem Azipod stalo servisní plavidlo Seili. O dva roky později byl tímto pohonem vybaven tanker Uikku. Díky svým pozoruhodným schopnostem lámat led se v roce 1997 stal prvním neruským obchodním plavidlem, které se plavilo po celé délce Severního moře.

Následoval další technický vývoj, který vyvrcholil velkým kontraktem v roce 2014. Tehdy ABB získala od ruské společnosti Yamal LNG objednávku na dodávku pohonných systémů pro flotilu 15 speciálních tankerů určených k celoroční přepravě zkapalněného zemního plynu (LNG).

Třistametrový Christophe de Margerie, první loď určená k přepravě LNG a zároveň schopná operovat v zamrzlých vodách, z flotily společností Sovcomflot, zaznamenala významný úspěch, když v roce 2017 plavbu Severním mořem zvládla zcela bez pomoci ledoborce. „Je nesporné, že k úspěšnému proplutí lodi výrazně přispěl pohon ABB Azipod, “ okomentoval událost Igor Tonkovidov, prezident a generální ředitel společnosti Sovcomflot, SCF Group.

Úspory stále na prvním místě

Ale vraťme se zpět k lodi Le Commandant Charcot. Vedle samotného pohonu dodala firma ABB tomuto průkopnickému plavidlu také technologii výroby a distribuce energie, systémy řízení pohonu a dálkového ovládání a systém řízení energie (PEMS). Prostřednictvím PEMS bude Le Commandant Charcot moci optimalizovat využívání svého hybridního zdroje energie, zahrnujícího hlavní, elektrický zdroj energie, zkapalněný zemní plyn a systém skladování energie, tak, aby bylo zajištěno optimální zatížení motoru a zároveň byla minimalizována spotřeba paliva a tvorba emisí. Loď je také vybavena dvoustupňovým řešením turbodmychadla ABB Power2, které dále zvyšuje úsporu paliva až o pět procent.

„S tímto vysoce výkonným plavidlem vybaveným integrovanou technologií pohonu rozšiřujeme naše portfolio ekologických plavidel. Le Commandant Charcot dokonale demonstruje výhody našich elektrických, digitálních a integrovaných řešení pro tento druh lodí a nastiňuje další vývoj podobných plavidel,“ shrnul Juha Koskela, prezident divize Marine & Ports společnosti ABB.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata