27. 07. 2024
|
emovio.cz logo

Přibývá elektromobilů, které umí pomoci síti

S technologií obousměrného napájení lze u Hyundaie Ioniq 5 nouzově dodat vybitému elektromobilu trochu energie, aby mohl dojet k nejbližší dobíjecí stanici. (foto: Hyundai)
S technologií obousměrného napájení lze u Hyundaie Ioniq 5 nouzově dodat vybitému elektromobilu trochu energie, aby mohl dojet k nejbližší dobíjecí stanici. (foto: Hyundai)

V nových typech elektromobilů se začíná stále více objevovat technologie obousměrné dodávky energie zvaná Vehicle-to-grid (V2G), Vehicle-to-home (V2H), Vehicle-to-building (V2B) a Vehicle-to-everything (V2X), která umožňuje využívat naakumulovanou energii pro jiné účely.

S takto vybavenými vozy si tak snadno dobijete své elektrokolo, můžete napájet přenosný chladicí box, v kempu zapojíte třeba osvětlení nebo elektrický vařič. Navíc můžete cestou pomoci trochou energie jinému elektromobilu s vybitou baterií, aby poté dojel k nejbližší dobíječce. A to není vše.

Ti, kdo mají doma svůj vlastní fotovoltaický systém, budou navíc moci ušetřit v době vysokého tarifu elektřiny energií z auta. A při výpadcích proudu jim baterie v autě po potřebnou dobu pomůže zajistit plnou nebo částečnou soběstačnost. V americkém Texasu si to letos vyzkoušeli v době silných mrazů a kolapsu sítě.

Auta jako powerbanky

Výhledově navíc takto uzpůsobené vozy pomohou vyrovnávat energetické špičky v rozvodné síti. Nejčastěji se mluví o technologii Vehicle-to-grid (V2G), která počítá s propojením s chytrou energetickou infrastrukturou. Majitelům takto uzpůsobených vozidel umožní naakumulovanou energii z fotovoltaických kolektorů na domě, popřípadě tu, kterou levně nabili za nízký tarif v noci, využít později, či ji prodávat do rozvodné sítě dráž v době špičky.

Tím pomohou vyrovnávat velmi rychle se měnící dodávky elektřiny z obnovitelných zdrojů, tedy z větrníků a solárních elektráren. Z elektromobilů se tak stanou v podstatě jakési powerbanky na čtyřech kolech, které budou součástí chytrých elektrických sítí. Energetický management tak s vysokou pravděpodobností zamíchá se zavedenými praktikami na trhu a pomůže ještě více rozšířit nabídku.

I na evropském trhu je už několik modelů, které mají příslušný hardware i software pro obousměrný tok energie. Velmi aktivní byli Japonci, které k rozvoji obousměrných dobíječek podnítila katastrofa ve Fukušimě v roce 2011, což vedlo k rozvoji technologie V2G u standardu CHAdeMO (Nissany Leaf a e-NV200, Mitsubishi Outlander PHEV).

Obousměrný tok energie ale umožňuje již i standard Combo CCS. Nejnověji u Hyundaie Ioniq 5 a Kie EV6. Další modely zatím dostávají z výroby příslušný hardware, přičemž software se bude nahrávat až následně, kdy bude zcela vyladěný. To je i případ Volkswagenu ID.3 či Škody Enyaq iV v provedení s největší 82kWh baterií. Kromě softwaru automobilky samozřejmě nabídnou i odpovídající domácí V2G wallboxy. Na této technologii pracují prakticky všechny automobilky i energetické firmy a v rámci řady pilotních projektů ji prověřují po celém světě.

Technologie V2G umožňuje rovněž napájet přenosný chladicí box a v případě potřeby napájet třeba osvětlení nebo elektrický vařič. (foto: Hyundai)
Technologie V2G umožňuje rovněž napájet přenosný chladicí box a v případě potřeby napájet třeba osvětlení nebo elektrický vařič. (foto: Hyundai)

Baterie pro elektrická vozidla jsou zdaleka nákladově nejefektivnější formou skladování energie, protože nevyžadují žádné další investice do hardwaru. Ve srovnání s jednosměrným inteligentním nabíjením lze u V2G efektivněji využívat kapacitu baterie. Ale je tu i jeden problém. Velmi drahé akumulátory mají omezený počet nabíjecích cyklů, proto může mít jejich zapojení do dodávek energetické soustavy negativní vliv na jejich životnost jejich baterií a integrovaných nabíječek v autech. 

Bude také hodně záležet, jestli automobilky ponechají většinou osmiletou záruku na baterii i v případě každodenního využívání V2G. Navíc je třeba počítat se značnými ztrátami. Studie ukazují, že při nabíjení auta a jeho opětovném vybíjení jsou ztráty 30 až 40 % energie, což není zrovna málo. Dalším problémem je fakt, že pro rozvodnou síť budou elektromobily trochu nepředvídatelný zdroj, neboť k síti nejsou připojeny nepřetržitě.

Temelín na kolech

Flotily elektrických aut budou výhledově plnit funkci jakýchsi malých elektráren. Do roku 2030 má být podle společnosti Virta, která se specializuje na výrobu V2G dobíječek, celosvětově v provozu 140 až 240 milionů elektrických aut, což při tom nižším odhadu znamená agregovanou úložnou kapacitou 7 TWh, což představuje pětiměsíční výrobu v jaderné elektrárně Temelín.

Samozřejmě ne všechny elektromobily by se do tohoto procesu zapojily, možná by to byly jen nižší desítky procent, ale i tak by se jednalo o zajímavý příspěvek do celkové bilance.

Speciální koncovka kabelu u modelu Kie KV6 umožňuje připojení kabelu pro externí dodávku energie, třeba pro dobití elektrokola. (foto: Kia)
Speciální koncovka kabelu u modelu Kie KV6 umožňuje připojení kabelu pro externí dodávku energie, třeba pro dobití elektrokola. (foto: Kia)

Jedná se ale o relativně sofistikovanou záležitost, která bude dávat smysl, až bude elektromobilů v provozu opravdu hodně. Obousměrné plynutí elektřiny si navíc vyžaduje odpovídající technické vybavení nejen na straně automobilů, ale i dobíjecí infrastruktury a především distribuční sítě.

Bude nutné vyřešit koordinaci nabíjení a komunikační rozhraní se všemi zúčastněnými stranami, ale rovněž správu jednotlivých transakcí. Vše by se přitom mělo odehrávat zcela automaticky v závislosti na nějakém přednastavení a k dokumentaci kontraktů by měla sloužit technologie blockchainu.

V různých zemích se bude technologie V2G vyvíjet různě. Kupříkladu ve Velké Británii by podle průzkumů společnosti Electric Nation mělo do roku 2050 využívat technologii V2G téměř polovina tamních domácností.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata