12. 04. 2024
|
emovio.cz logo

Tesla byla v Norsku odsouzena k pokutě za poškození zákazníků

Tesla Model S u nabíjecí stanice (foto Alexandre Prévot)
Tesla Model S u nabíjecí stanice (foto Alexandre Prévot)

Společnost Tesla byla u norského soudu shledána vinnou z toho, že prostřednictvím aktualizace softwaru omezovala rychlost nabíjení a kapacitu baterie. Informovala o tom jako první norské média.

Pokud se neodvolá, bude muset Tesla zaplatit 16 000 dolarů každému z tisíců postižených majitelů v zemi. Pokuta by mohla být ještě vyšší, protože další podobné soudní spory se chystají i v jiných zemích.

Příběh začal zhruba před dvěma lety. V roce 2019 přinesl server Electrek několik zpráv od majitelů vozů Tesla, kteří po aktualizaci softwaru zaznamenali výrazný pokles dojezdu z 12 na 30 mil.

Zdá se, že v té době byly postiženy pouze vozy Model S a Model X s 85 kWh bateriemi, jejichž výroba byla ukončena v roce 2016. U většiny majitelů došlo k poklesu dojezdu po aktualizaci na softwarové aktualizace Tesla 2019.16.1 a .2.

Mezi postiženými byl i majitel Tesly David Rasmussen, u něhož došlo k jednomu z nejzávažnějších poklesů, který novináři zaznamenali. V té době se svěřil serveru Electrek: Můj Model S 85 z roku 2014 měl až do 13. května udávaný dojezd 247 mil. Nyní po další aktualizaci pokračoval v poklesu na nyní 217 mil. To je o 11% pokles za pět týdnů. Rasmussen zakreslil pokles kapacity baterie svého Modelu S za posledních zhruba 100 000 mil a pokles je zcela zřejmý.

Pokles kapacity baterii vozu Tesa Davida Rassmusena po aktualizace softwaru v roce 2019 (foto David Rasmussen)
Pokles kapacity baterii vozu Tesa Davida Rassmusena po aktualizace softwaru v roce 2019 (foto David Rasmussen)

Kromě snížení dojezdu se snížila také rychlost rychlonabíjení stejnosměrným proudem na nabíjecích stanicích Supercharger. Postižení majitelé se potýkají s výrazně pomalejším nabíjením.

Když o problému informovala média, Tesla sdělila, že cílem aktualizace je „chránit baterii a zlepšit její životnost“ a že její výsledkem je ztráta dojezdu pouze u „malého procenta majitelů“. To vyvolalo mezi majiteli, kterých se aktualizace týkala, daší otázky. Chtěli zcela pochopitelně znát další podrobnosti a důvody náhlé potřeby „ochrany“ akumulátoru.

V několika různých zemích byly podány žaloby, aby Tesla postižené majitele odškodnila. Jedna z těchto žalob byla podána v Norsku a soud nyní vynesl rozsudek – konstatoval, že Tesla aktualizací skutečně přiškrtila rychlost nabíjení.

Podle norského serveru Nettavisen společnost Tesla na žalobu nereagovala, k soudu se nedostavila a automaticky prohrála. Třicet majitelů, kteří za případem stojí, každý tedy dostal přiznáno odškodné 136 000 norských korun (cca 340 tisíc Kč). Rozsudek ovšem není stále ještě pravomocný, Tesla se může během následujících dvou týdnů odvolat.

Dá se očekávat, že to udělá. Jen v Norsku by mohlo být aktualizací postiženo více než 10 tisíc majitelů vozů Tesla. Odškodit všechny, to by mohlo automobilku přijít na poměrně značný obnos. Především se dá očekávat, že by to mohla být podpora pro žalujcí strany v dalších podobných žalobám po světě, včetně jedné v USA. Nemusí to platit automaticky samozřejmě, práva jednotlivých zemí se dosti liši, minimálně z PR a marketingového hlediska ovšem úspěch norské žaloby není pro Teslu dobrou zprávou.

Nejde o první spor Tesly v Norsku, v roce 2016 se mimosoudně vyrovnala s několika zákazníky, kteří ji zažalovali za to, že v reklamě slibované parametry vozu se lišily od skutečnosti.)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata