24. 03. 2024
|
emovio.cz logo

OSN věří, že počítačové hry mohou pomoci zachránit planetu

Hráč (foto ulricaloeb CC BY 2.0)
Hráč (foto ulricaloeb CC BY 2.0)

Program OSN pro životní prostředí v roce 2019 spustil výzvu Hrajeme za planetu (Playing for the planet), jejímž cílem je zapojit herní studia do popularizace environmentálních témat. Dosud se této výzvy účastní 50 společností, které v součtu oslovují více než 130 milionů hráčů po celém světě. A ambice OSN jsou v tomto ohledu ještě vyšší.

Potenciál výzvy Hrajeme za planetu je zacílit až na 2 miliardy hráčů videoher. Smyslem je rozšířit povědomí o problémech životního prostředí a přiblížit lidem témata, která jim mohou připadat příliš abstraktní, a to včetně udržitelné energetiky či dopravy. Hry dokážou lidi vtáhnout do příběhu, přinutí je o něm přemýšlet a snažit se problém vyřešit. Změna myšlení se pak projeví i v reálném životě.

Jedním z úspěšných projektů je postapokalyptická hra Away: The Survival Series, kde hrajete za vakoveverku, která se snaží přežít v neustále se měnící krajině zpustošené klimatickou krizí, přičemž musí zachránit svou rodinu. Za hrou stojí nezávislé kanadské studio Breaking Walls. Ovšem k ekologii se hlásí i velcí hráči a značky, které jsou v herním průmyslu velmi dobře známé. Například Pac-Man vsadil na téma zalesňování. Microsoft do hry Minecraft implementoval iniciativu Postavme lepší svět. A Sony Interactive Entertainment se zavázali, že zjistí, jak by bylo možné využít pro rozšíření povědomí o problémech životního prostředí virtuální realitu.

Právě význam virtuální reality potvrdil i výzkum Stanfordovy univerzity. Pokusné osoby se ocitly například v tělech korálů. Technologie virtuální reality jim pomohla pochopit dopady odlesňování či okyselování oceánů. Hry ve virtuální realitě dokážou lidem přiblížit problémy, které jsou pro ně příliš vzdálené, abstraktní a těžko představitelné.

Výsledkem by tak měla ideálně být podpora širší veřejnosti pro udržitelná řešení, a to včetně odpovědného přístupu jednotlivců ke spotřebě energií či dopravě. Svým způsobem herní prvek v rámci iniciativy Hrajeme za planetu implementovali i v Google Flights, kde se při nákupu letenky dozvíte, jaká bude uhlíková stopa vaší cesty.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata