26. 03. 2024
|
emovio.cz logo

Německá jízdenka za „pár euro“ byla veleúspěšná, tvrdí studie

Příměstský vlka (foto Shutterbug75 / Pixabay)
Příměstský vlka (foto Shutterbug75 / Pixabay)

Před pár dny skončil v Německu unikátní experiment se zlevněnou jízdenkou na veřejnou dopravu. Ušetřil emise a německé veřejnosti se levné jízdné velmi zalíbilo. Otázka je, z čeho zaplatí.

Německá jízdenka za 9 euro na jeden měsíc, což je v přepočtu zhruba 222 korun, pomohla údajně velkou měrou ke snížení emisí skleníkových plynů. Data naznačují, že od počátku června se jich v Německu prodalo přes padesát milionů. Až pětina lidí, která si tuto jízdenku alespoň jedenkrát zakoupila, před tím veřejnou dopravu běžně nepoužívala.

Za průzkumem stojí Sdružení německých dopravních podniků (VDV), a to ve spolupráci s národním železničním dopravcem Deutsche Bahn. Projektu s účastnili i představitelé organizací pro marketingový výzkum Forsa a RC Research. Oslovili zhruba 78 tisíc lidí napříč celou zemí.

Studie dospěla k závěru, že díky zlevněné jízdence přesedlal z automobilů do vozů veřejné dopravy velký počet lidí. Využívat levnější regionální a městské veřejné dopravy mohli během trvání tohoto projektu i Češi nebo jiní turisté, kteří do země během léta dorazili. Projekt byl úspěšný i díky obrovské mediální podpoře a přispěli k tomu velkou měrou i sami němečtí politici.

„Každý, kdo začne německou veřejnou dopravu nyní využívat, tak přispěje k tomu, aby Německo bylo nezávislé na ruských palivech. Zaslouží se o to, aby Německo udělalo další krok vpřed na cestě ke klimatické neutralitě,“ řekl v květnu letošního roku, a tedy ještě před spuštěním celé akce, pro deník Deutsche Welle německý ministr dopravy Volker Wissing.

Ušetřené emise

„Popularita zlevněných jízdenek byla během trvání této akce obrovská. Pozitivní dopad byl prokazatelný hlavně v případě klimatických změn,“ uvedli pro portál The Guardian představitelé Sdružení německých dopravních podniků s tím, že ušetřené emise odpovídají v Německu napájení pro zhruba 350 tisíc domácností.

Sleva se netýkala vlaků s označením ICE, EC nebo třeba IC. Podobně tomu bylo také třeba u společnosti Flixbus, která v Německu zajišťuje dálkovou autobusovou dopravu. I tak ale jsou výsledky tohoto projektu i podle politiků mimořádně působivé.

„Jde o náš nejlepší nápad,“ okomentoval projekt devítieurové jízdenky německý kancelář Olaf Scholz projekt a podle odborníků i díky tomu se podařilo míru inflace v Německu držet na přibližně osmi procentech.

Experti už před zahájením tohoto projektu očekávali, že zájem o regionální a místní německou veřejnou dopravu ve 2. třídě raketově stoupne. Nyní tak Sdružení německých dopravních podniků tyto domněnky potvrdil i na základě statistických dat.

Německá veřejnost chce slevu i nadále

Velká část veřejnosti nyní německou vládu i regionální správy žádá, aby projekt zlevněné jízdenky pokračoval i nadále. Potvrzují to průzkumy, podle kterých zavládlo po německých zlevněných jízdenkách obrovské nadšení. Data ukazují, že k cestě do práce využilo tuto devítieurovou jízdenku až 37 procent lidí. Asi polovina z nich ji pak využívala k běžným cestám, jako třeba pro nákupy nebo k lékaři. Zbylá část pak zlevněnou jízdenku využila pro výletování po celém Německu.

Kritici však upozorňují, že celý systém měl i několik negativ. Podle nich se k nim řadí hlavně přeplněné vlaky, či skutečnost, že cestující nemohli při cestování přepravovat svá jízdní kola.

Kritici také dodávají, že pokud bude tento projekt pokračovat i v budoucnosti, mohou celému sektoru chybět finanční prostředky. Nejvíce by se to podle odhadů dotknout venkovských oblastí, kde budou chybět peníze na posílení dopravních sítí. Odpůrci dodávají, že právě na německém venkově byla obliba tohoto opatření nejnižší, což podle nich mimo jiné souvisí i se špatnou dostupností německé dopravy v těchto oblastech Německa obecně.

V České republice to momentálně na podobný záměr mezi politiky nevypadá. Vláda ale ve svém programovém prohlášení má, že by chtěla během svého volebního období rozšířit působnost české jízdenky One Ticket, která umožňuje koupit si na železnici jeden lístek pro více dopravců. V provozu je tato forma jízdenky v platnosti už od prosince roku 2020.

„Největší výhodou OneTicket je její využití napříč dopravci. Je to pohodlný způsob cestování. Pořídíte si jednu jízdenku na celou cestu a nemusíte se vůbec zabývat tím, kdo který spoj provozuje,“ řekl těsně před počátkem fungování jízdenky One Ticket tehdejší český ministr dopravy Karel Havlíček za hnutí ANO.

(Úvodní foto: Příměstský vlka; foto Shutterbug75 / Pixabay)

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Oblíbené články

Témata